Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/33157
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Bingelis, Arūnas;Bartkus, Rolandas
Title: Tikrumo paieškos: patyrimas, protas ir asmens atsakomybė
Other Title: A search for certainty: experience, mind and personal responsibility
Is part of: Soter : religijos mokslo žurnalas, 2012, nr. 42(70), p. 27-39
Date: 2012
Keywords: Tikrumas;Protas;Patirtis;Fenomenologija;Asmuo;Certainty;Mind;Experience;Phenomenology;Person
Abstract: Teorinis filosofo protas, siekdamas tikrojo pažinimo, įveikia juslinio akivaizdumo regimybę ir iškelia egzistencinio apsisprendimo uždavinį žengti anapus šios regimybės ir paties mokslo idealių galimybių sferos – į esamybę, į tai, kas esti būtiškai. Fenomenologinė filosofijos kryptis, siekdama mąstymo ir būties sutapties, veiklųjį ir veikiamąjį tikrovės sandus suvienija patiriančiojo subjekto sąmonėje. Vis dėlto ši atliktis dar neužtikrina siekiamo pažintinio tikrumo – veikiau jis tampa asmeniui imperatyvu. Tokio privalėjimo galimybės formalioji sąlyga – galėjimas atsisakyti intencijos subjekto kaip siekiančiojo statuso ir tapimas pasiekiamuoju. Taigi tai, ko valingai siekti, kuo pasitikėti ir kam save patikėti, tampa pagrindine užduotimi: kitybė ir kitas – kitas asmuo, jo veidas, atsivėrimas transcendencijai fenomenologui tampa naujuoju tikrumo pagrindu, šaltiniu.
Philosopher’s theoretical mind, when overcoming the appearance of sensual evidence, raises a task of existential decision to step beyond the ideal scientific possibilities into the presence, into what is. Phenomenological philosophy, seeking for the co-occurrence of being and thinking, unifies the active and the acted-on components of reality in the consciousness of the experiencing subject. This transaction does not assure the certainty of knowledge – it is rather the certainty itself that becomes an imperative. However, cogitation of such a relation opens a new possibility: to renounce intentional subject’s status of the seeker – and to let oneself be the one who is accessible. Therefore it is a matter of ontological importance what to strive for, what (or who) to trust and to what (or whom) dedicate oneself to: we are “struck by” the Other – a person, a face, conversion to transcendence becomes a new imperative of reality and certainty in itself.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/33157
https://hdl.handle.net/20.500.12259/33157
Appears in Collections:SOTER: religijos mokslo žurnalas / SOTER: Journal of Religious Science 2012, nr. 42(70)

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

152
checked on Mar 29, 2020

Download(s)

148
checked on Mar 29, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.