Strategic use of imprecision : a study of numbers in advertisements
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2010 | 54 | 217 | 225 |
Nors skaičiai paprastai siejami su tikslumu ir informatyviaisiais tekstais, šiame straipsnyje bandoma parodyti, kad jų denotacija gali būti netiksli. Tokiais atvejais skaičiais siekiama ne informuoti, o įtikinti vartotoją ir paveikti skaitytoją. Tyrimo duomenys rinkti Britų nacionaliniame tekstyne (reklamos tekstų dalis sudaro apie pusę milijono žodžių) ir internete, Mary Kay kosmetikos tinklalapyje. Tyrimas parodė, jog reklamose vartojami keli skaičių tipai: (1) dešimtys arba suapvalinti skaičiai, (2) nesuapvalinti skaičiai, (3) daugiskaitiniai skaičiai, (4) hiperbolizuoti skaičiai ir (5) skaičiai, netekę savo tiesioginės reikšmės (pvz., dozen). Dažniausiai reklamose vartojami skaičiai – nuo 1 iki 10. Šiems skaičiams skiriama ypatinga vieta mūsų kognityvinėje sistemoje, jiems suprasti reikia mažiau laiko, pastangų ir papildomų žinių. Kad skaičiai reklamose yra netikslūs, parodo eksplicitinės priemonės (žodeliai maždaug, apytiksliai). Kai kada skaičių netikslumą galima numanyti iš konteksto. Tyrimo duomenys parodė, kad skaičiai reklamose vartojami siekiant skaitytojų dėmesio, pabrėžiant kiekio svarbą, taip pat jie pasitelkiami kaip savotiška išlyga atsitolinti nuo skelbiamos informacijos ir sumažinti gamintojo įsipareigojimus.