Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32505
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Ishimatsu, Hiroyuki
Title: Will intercultural communication studies really improve our practice of intercultural communication?
Is part of: Regioninės studijos. 2009, [No.] 3, Japan as images: crossing viewpoints of Europe and Japan, p. 175-191
Date: 2009
Keywords: Intercultural communication;Recognition;Stereotype;Methodology;Metodologija;Tarpkultūrinė komunikacija;Atpažinimas
Abstract: In this essay, I will examine a problem of the studies of intercultural communication that some theories of this subject may not meet the pragmatic demand of learners, because rough categorisation or heavily biased judgement of different cultures woven in the theories may provide tacit chauvinistic norms of understanding others to the learners of this subject. In order to deal with this question, firstly, I will critically examine ideas of easy categorisation and the “essentialist” method of understanding cultures as a feature of some theories of intercultural communication. Secondly, I will argue that there is a risk of realising negative imagination in society as a consequence of reproducing people’s paranoia by the theories. Thirdly, I will give a criticism of methodology of intercultural communication studies and propose a more preferable method of intercultural communications.
Straipsnyje nagrinėjama tarpkultūrinės komunikacijos studijų problema, kurią kai kurios teorijos išleidžia iš akių, kadangi pernelyg drąsus kategorijų taikymas ar teorijose giliai įsišakniję tendencingi sprendimai apie kitokią kultūrą gali atskleisti užslėptą šovinistinį kitų kultūrų vertinimą. Sprendžiant šią problemą, pirmiausia kritiškai apžvelgiamas nevaržomas kategorijų taikymas ir „esencialistinis“ kultūrų supratimo metodas, kaip kai kurių tarpkultūrinės komunikacijos teorijų požymis. Tokios teorijos, autoriaus nuomone, skatina tautų baimę ir gali sukelti grėsmingą negatyvią visuomenės vaizduotę. Šiame straipsnyje pristatoma ir tarpkultūrinės komunikacijos studijų metodologijos kritika bei siūlomas tinkamesnis tarpkultūrinės komunikacijos metodas.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/32505
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32505
Affiliation(s): Publication of this volume of “Regionines Studijos” is sponsored by Toshiba International Foundation
Appears in Collections:2009 Regioninės studijos, [vol.] 3

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

28
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

38
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.