Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32478
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Bohr, Marco
Title: Myths and binaries in discourses on Japanese photography
Other Title: Mitai ir opozicijos diskursuose apie japonų fotografiją
Is part of: Regioninės studijos. 2010, [No.] 4, Japan as images: crossing viewpoints of Europe and Japan, p. 11-24
Date: 2010
Keywords: Photography;Sugimoto Hiroshi;Japanese art;Binary;Myth;Fotografija;Japonų menas;Opozicija;Mitas
Abstract: In this paper I examine how Western discourse on Japanese photography has been dominated by the use of myths, binary oppositions and a crude understanding of cultural translation. Instead of reaffirming often incorrectly perceived cultural boundaries and moving away from assumed preconceptions, I propose that a new set of paradigms is needed in order to analize and disseminate Japanese photography. While I focus my analysis on exhibition catalogues and books on Japanese photography, I believe that the discursive formation described throughout this paper has far wider reaching implications than just those concerning photography. Indeed, this paper is not only about the perception of Japanese photography in the West, but beyond that, how the construction of “Japan as Image,” such as in photographs, directly feeds into a highly problematic discourse that relies on the constant binarization of a topographical, linguistic and cultural Other.
Šiame darbe tyrinėjama, kaip vakarietiško pasaulio diskurse apie japonų fotografiją dominuoja mitai, opozicijos bei paprastas, nesudėtingas kultūrinio vertimo supratimas. Užuot prisijungęs prie tų, kurie teigia dažnai neteisingai suvoktas kultūrines ribas ir atsisakydamas išankstinių nusistatymų, manau, kad reikalinga nauja paradigma tam, kad galėtume analizuoti bei skleisti japonų fotografiją. Nors koncentravausi į parodų katalogus bei knygas apie japonų fotografiją, esu įsitikinęs, jog šis darbas siekia daugiau nei vien fotografija. Iš tiesų jis nėra vien apie tai, kaip japonų fotografija suvokiama vakaruose, bet ir kaip „Japonijos įvaizdžio“ konstravimas, pavyzdžiui, per fotografiją, tiesiogiai tampa labai sudėtingo diskurso, kuriame atsiskleidžia nuolatinis topografinis, lingvistinis ir kultūrinis supriešinimas „sava – svetima.“
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/32478
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32478
Affiliation(s): Publication of this volume of “Regioninės studijos” is sponsored by Japan Foundation
Appears in Collections:2010 Regioninės studijos, [vol.] 4

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

84
checked on Nov 5, 2019

Download(s)

72
checked on Nov 5, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.