Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32375
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Helgoth, Shannon;Sobansky, Robin R.
Title: The roles and functions of school psychologists: a global perspective
Other Title: Mokyklos psichologų vaidmuo ir funkcijos: visuotinė perspektyva
Is part of: International journal of psychology: a biopsychosocial approach, 2008, [Vol.] 1, p. 85-96
Date: 2008
Keywords: School psychologists;Training of school psychologists;International differences;Mokyklos psichologas;Mokyklos psichologų rengimas;Tarptautiniai skirtumai
Abstract: Background, purpose. School psychology has grown tremendously in recent years and has become a profession known all around the globe. Understanding the characteristics, training, roles and responsibilities of school psychologists is increasingly important as the profession continues to develop in many countries. The purpose of this study was to further explore findings on preparation of school psychologists and their roles and functions in 43 countries using a meta-analysis performed on articles compiled in The Handbook of International School Psychology (Jimerson, Oakland, & Farrell, 2007). Material and methods. A meta-analysis performed on articles compiled in The Handbook of International School Psychology (Jimerson, Oakland, & Farrell, 2007). Results, conclusions. Results of the study found significant differences regarding training and specific roles/responsibilities of school psychologists internationally. Findings have practical implications for current school psychologists and training programs preparing professionals to meet the needs of diverse students.
Mokslinė problema, tikslas. Pastaraisiais metais mokyklinė psichologija vystėsi labai sparčiai ir tapo visame pasaulyje plačiai žinoma profesija. Kadangi ši profesija daugelyje šalių vis dar vystosi, labai svarbu suprasti mokyklos psichologo darbo pobūdį, vaidmenis ir atsakomybę, pasirengimą šiai profesijai. Šio tyrimo tikslas – analizuoti duomenis, kaip ruošiami mokyklų psichologai, kokios jų funkcijos bei vaidmenys keturiasdešimt trijose šalyse. Metodai. Buvo atliekama publikacijų, pateiktų „Tarpatautinės mokyklinės psichologijos vadove“ (Jimerson, Oakland, & Farrell, 2007), meta analizė. Rezultatai, išvados. Tyrimo rezultatai atskleidė reikšmingus tarptautinius skirtumus, susijusius su mokyklų psichologų mokymu, jų specifiniais vaidmenimis / atsakomybe. Tyrimo rezultatai turi praktinę reikšmę šiuolaikiniams mokyklų psichologams bei mokymo programoms, kurių tikslas – paruošti profesionalus, gebančius tenkinti įvairių besimokančiųjų poreikius.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/32375
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32375
Appears in Collections:International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach / Tarptautinis psichologijos žurnalas: biopsichosocialinis požiūris 2008, [vol.] 1

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

33
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

46
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.