Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32341
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Sabre, Clothilde
Title: New images of Japan in France: a survey to Japan expo
Is part of: Regioninės studijos. 2013, [No.] 7, Representation of Japanese contemporary popular culture in Europe, p. 95-122
Date: 2013
Keywords: Exoticism;Japanese popular culture;Representations;Convention;Passion;Egzoticizmas;Japonijos populiarioji kultūra;Reprezentavimas;Suvažiavimas;Aistra
Abstract: France and Japan have a long history of mutual exchanges and interests. In both countries, many images circulated about the other and those pictures compose a specific exoticism. Exoticism is a specific attraction for a far and different site, and Japan occupies a special place in French minds since the Japonist craze at the beginning of the 20th century. Thus, in this tradition of representations, the recent worldwide success of Japanese popular culture (manga, cartoons, music, etc) has added a new perspective, specifically in France, where this pop culture has a long history. The Japanese cartoons began to be broadcast on national television during the 1970’s, and it filled the majority of children programs during the two following decades, a context that gave birth to a strong community of fans. One of the most eloquent testaments to this craze is Japan Expo, an event hold every year in Paris since 1999. In this convention, pop culture elements are mixed with more traditional aspects of Japanese culture and everyday life. Many famous Japanese artists are invited and the visitors can have fun with various activities. So, this unique place has been chosen to conduct a survey about the new images of Japan in France. Exoticism about Japan began with the opening of the country during the Meiji era, and, since then, Japan has always kept its image of being a unique and mysterious country, determined by the paradox of extreme modernity coexisting with strong traditions. The Japan Expo is then the occasion to question that idea and to confront it with the representations shared by the visitors of this event. Questionnaires have been distributed during the four days of the convention in July 2012 and the results give a portrait of a praised Japan, still comprehended on the central notion of paradox, but with new references taken into pop culture contents.
Prancūzija ir Japonija turi ilgą abipusių mainų ir domėjimosi viena kita istoriją. Abiejose šalyse yra paplitę daug kitos šalies įvaizdžių, kurie sukuria savotišką egzotizmą. Egzotizmas yra ypatinga trauka tam, kas yra kitoje, tolimoje vietoje. Japonija užima ypatingą vietą prancūzų mintyse jau nuo visuotinio susižavėjimo japonistika 20 a. pr. Šioje vaizdavimo tradicijoje dabartinė Japonijos populiariosios kultūros (mangos, komiksų, muzikos ir t. t.) pasaulinė sėkmė pridėjo dar vieną perspektyvą. Tai ypač akivaizdu Prancūzijoje, kurioje populiarioji kultūra turi ilgą istoriją. Japonų komiksai buvo pradėti rodyti nacionalinėje televizijoje 7 dešimtmetyje. Jie užpildė didžiąją vaikiškų programų dalį ir vėlesnius du dešimtmečius. Toks kontekstas sudarė palankias sąlygas stiprios gerbėjų bendruomenės atsiradimui. Vienas iš iškalbingiausių šios mados liudininkų yra Japan Expo – renginys, Paryžiuje organizuojamas kasmet nuo 1999 m. Šiame renginyje populiariosios kultūros elementai yra susimaišę su tradiciniais Japonijos kultūros ir kasdienio gyvenimo elementais. Šis įvykis sutraukia daug žymių Japonijos menininkų, o jo lankytojai gali mėgautis įvairia veikla. Dėl šios priežasties renginys buvo pasirinktas naujų Japonijos įvaizdžių Prancūzijoje tyrimui. Japonijos egzotizmas prasidėjo Meidžio laikotarpiu, kuomet Japonija atsivėrė likusiam pasauliui ir vėliau visuomet išlaikė unikalios ir paslaptingos valstybės įvaizdį, sąlygotą kraštutinio modernumo ir stiprių tradicijų koegzistavimo. Japan Expo yra galimybė patikrinti šį faktą ir sugretinti jį su šio renginio dalyvių pateiktu vaizdu. Klausimynai buvo dalijami visas keturias 2012 m. liepą vykusio renginio dienas, o apklausos rezultatai pateikė išliaupsintos Japonijos portretą, kuri vis dar suvokiama kaip paradoksas, bet turinti ir naujų nuorodų į populiariosios kultūros turinį.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/32341
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32341
Affiliation(s): Publication of this volume of “Regioninės studijos” is sponsored by Japan Foundation
Appears in Collections:2013 Regioninės studijos, [vol.] 7

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

58
checked on Sep 6, 2019

Download(s)

84
checked on Sep 6, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.