Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32338
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Newland, Lisa A.;Hart, Andrea D.;Pituch, Keenan A.;Roggman, Lori A.
Title: Play and attention: social foundations of early language
Other Title: Žaidimas ir dėmesys: ankstyvosios kalbos socialiniai pagrindai
Is part of: International journal of psychology: a biopsychosocial approach, 2008, [Vol.] 2, p. 29-54
Date: 2008
Keywords: Language development;Play;Social interaction;Joint attention;Mother-child relations;Kalbos vystymasis;Žaidimas;Socialinė sąveika;Kompleksinis dėmesys;Motinos–vaiko ryšiai
Abstract: Background, purpose. Language emerges in the context of social interactions that include play. The purpose of the study was to examine how infant language development is related to joint attention, social toy play, and preferences for attention games. Material and methods. To examine how infant language development is related to joint attention, social toy play, and preferences for attention games. We videotaped 153 mothers and their 14-month-olds in a 20-minute laboratory observation that included a high chair task and a free-play session. Joint visual attention and social toy play were coded from the videotapes by trained observers. Mothers rated their own and their infants’ preferences for specific types of play at home. Language items selected from the Bayley Scales of Infant Development were used to assess preverbal, receptive, and productive language skills. Results, conclusions. Reciprocal social toy play sequences and preferences for simple and coordinated attention games were related to infant language. Joint attention was related to social toy play interactions and preferences for specific attention games at home, but was not directly related to language skills at 14 months. The results suggest that joint attention skills support coordinated, reciprocal, language rich interactions that foster infant language development.
Tyrimo tikslai. Kalba atsiranda socialinės sąveikos, kuri apima žaidimą, kontekste. Šio tyrimo tikslas buvo nustatyti, kaip kūdikių kalbos vystymasis yra susijęs su dėmesiu, socialiniais žaidimais bei pimenybe dėmesio žaidimams. Metodai. Autoriai įrašė 153 mamų ir jų ketuliolikos mėnesių kūdikių 20 minučių trukmės laboratorinius stebėjimus į videojuostą. Stebėjimo metu buvo fiksuojama speciali žaidimo užduotis bei laisvas žaidimas. Apmokyti vertintojai kodavo kompleksinį dėmesį bei socialinį žaidimą, stebimą videoįrašuose. Mamos vertino savo ir kūdikių pomėgius žaisti specialius žaidimus namuose. Kalbos vertinimo teiginiai buvo paimti iš Bayley kūdikių vystymosi vertinimo skalių ir naudojami preverbalinių, recepcinių ir produktyvių kalbos įgūdžių vertinimui. Rezultatai, išvados. Abipusis socialinis žaidimas bei pirmenybės teikimas paprastiems arba sudėtingiems dėmesio žaidimams namie buvo susiję su kūdikių kalba. Kompleksinis dėmesys buvo susijęs su socialinėmis žaidimo sąveikomis bei pirmenybės teikimu specifiniams dėmesio žaidimams namie, tačiau nebuvo tiesiogiai susijęs su 14 mėnesių kūdikių kalbos įgūdžiais. Tyrimo rezultatai leidžia daryti išvadą, jog kompleksiniai dėmesio įgūdžiai pagerina koordinuotas, abipuses kalbines sąveikas, kurios skatina kūdikių kalbos vystymąsi.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/32338
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32338
Appears in Collections:International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach / Tarptautinis psichologijos žurnalas: biopsichosocialinis požiūris 2008, [vol.] 2

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

31
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

38
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.