Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32196
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Mooney, Paul;Schraven, Jodie;Cox, Ben
Title: Test-retest reliability of vocabulary matching in sixth-grade world history
Other Title: Žodyno atitikmenų užduoties testo – retesto patikimumas vertinant pasaulio istorijos žinių progresą šeštoje klasėje
Is part of: International journal of psychology: a biopsychosocial approach, 2010, [Vol.] 6, p. 29-40
Date: 2010
Keywords: Vocabulary matching;Progress monitoring;Secondary schools;Content areas;Žodyno atitikmenų užduotis;Ugdymo turinys;Įsisavinimo progresas;Vidurinė mokykla
Abstract: Background. The present study was designed to extend reliability research on a content-area curriculum-based measurement tool known as vocabulary matching. Purpose. Test-retest reliability of vocabulary matching was evaluated with a diverse sample of 39 sixth-grade students from a rural middle school in the southeastern United States. Material and Methods. Students were administered the same five-minute probe on two separate occasions with five instructional days between administrations. Results. A correlation of r = .91 (95 % confidence intervals = .83, .95) was determined, providing evidence of stability for the content-area progress-monitoring tool. Conclusions. Findings add to a growing body of technical adequacy research supporting vocabulary-matching’s utility in measuring performance and progress in contentarea courses. Research implications and future directions are discussed.
Tyrimo tikslas. Šio tyrimo tikslas – plėtoti ugdymo turinio įsisavinimo kokybės vertinimo instrumento, žinomo kaip žodyno atitikmenų užduotis, patikimumo tyrimus. Metodika. Žodyno atitikmenų užduoties testo – retesto patikimumas buvo įvertintas ištyrus 39 šeštos klasės mokinius, besimokančius kaimo vietovės vidurinėje mokykloje, JAV pietryčiuose. Mokiniai du kartus atliko tą pačią penkių minučių užduotį. Tarp užduočių buvo penkių dienų kontrolinis intervalas. Rezultatai. Rezultatai atskleidė, kad turinio kokybės įsisavinimo rodiklių įverčiai yra stabilūs, gauta koreliacija tarp matavimų buvo stipri r =0,91 (95 % pasikliautinis intervalas nuo 0,83 iki 0,95). Išvada. Tyrimo rezultatai papildo žodyno atitikmenų užduoties techninio adekvatumo mokslinius tyrimus bei sustiprina įrodymus, kad šis ugdymo turinio įsisavinimo vertinimo metodas yra vertingas. Straipsnyje plačiau aptariama tyrimo rezultatų reikšmė ir tolesnės tyrimų kryptys.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/32196
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32196
Appears in Collections:International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach / Tarptautinis psichologijos žurnalas: biopsichosocialinis požiūris 2010, [vol.] 6

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

16
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

23
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.