Early literacy individual growth and development indicators (el-igdis) as predictors of reading skills in kindergarten through second grade
Author |
---|
Haack, Randall |
Date | Volume | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2010 | 7 | 29 | 40 |
Background, purpose. One outcome of the current emphasis on preschool early literacy performance and its relation to later academic success in reading was the development of Early Literacy Individual Growth and Development Indicators (EL-IGDIs). The purpose of the current study is to examine the predictive validity of EL-IGDI performance on reading skill development in kindergarten through 2nd grade for one school district. Method. All children attending Early Childhood classes in a Midwestern suburban school district were given the EL-IGDIs in their pre-kindergarten year, the Dynamic Indicators of Basic Early Literacy (DIBELS) in kindergarten through 2nd grade, and the Measures of Academic Progress (MAP) Survey with Goals Test for Reading at the end of 2nd grade. This longitudinal study began with 83 children; 65 children continued through 2nd grade in the district. Results, conclusion. The EL-IGDIs were moderately predictive of reading skills on the DIBELS and MAP measures, and the EL-IGDIs of Picture Naming and Alliteration were much better predictors than the EL-IGDI of Rhyming for these children. The conclusion that the EL-IGDIs were moderately predictive of reading skills in kindergarten through 2nd grade is consistent with the limited number of available predictive validity studies for the EL-IGDIs. At the same time the results in this study are less consistent than other similar studies. This study’s findings may be influenced by this district’s established successful approach to reading instruction which, beginning in kindergarten, matches instruction to individual children’s academic needs.
Tyrimo tikslas. Šiuo metu plačiai diskutuojama apie raštingumo vystymą jau ikimokykliniame amžiuje ir tokio ugdymo sąsajas su vėlesne mokinių akademine sėkme. Dėl ankstyvojo raštingumo tyrimų poreikio buvo sukurtas metodas šiems gebėjimams vertinti – ankstyvosios asmens raštingumo plėtros ir vystymosi rodikliai (Early Literacy Individual Growth and Development Indicators (EL-IGDIs)). Šio tyrimo tikslas – įvertinti EL-IGDIs prognozinį validumą bei numatyti skaitymo įgūdžių vystymąsi nuo vaikų darželio iki antros klasės. Metodika. Tyrime dalyvavo vaikai, lankantys Ankstyvosios vaikystės klases Vidurio Vakarų regiono priemiesčio mokyklose (JAV). Pradėsiantys lankyti darželį vaikai buvo įvertinti taikant EL-IGDIs. Nuo vaikų darželio iki antrosios klasės vaikai buvo vertinti taikant Dinaminius pagrindinio ankstyvojo raštingumo rodiklius (The Dynamic Indicators of Basic Early Literacy (DIBELS)). Antrosios klasės pabaigoje vaikai buvo įvertinti taikant Akademinio progreso rodiklių tyrimo skaitymo tikslų testą (The Measures of Academic Progress (MAP) Survey with Goals Test for Reading). Tęstinio tyrimo pradžioje tyrimo imtį sudarė 83 vaikai, visuose tyrimo etapuose dalyvavo 65 vaikai. Rezultatai, išvados. EL-IGDIs rodikliai vidutiniškai tiksliai prognozavo skaitymo įgūdžius DIBELS ir MAP testuose. EL-IGDIs paveikslėlių įvardijimo ir aliteracijos subtestų rezultatai buvo tikslesni nei rimavimo subtesto. Šiuo tyrimu nustatyta vidutinė EL-IGDIs prognozinė vertė numatant skaitymo įgūdžius nuo vaikų darželio iki antrosios klasės atitinka kitų negausių El-IGDIs prognozinio validumo tyrimų rezultatus. Šio tyrimo rezultatus galėjo paveikti ir tyrimo regione įdiegtos sėkmingos skaitymo ugdymo programos – jos prasideda vaikų darželyje ir atsižvelgia į individualius vaikų akademinius poreikius.