Terorizmo ir žiniasklaidos sąveika po Rugsėjo 11-osios
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date | Volume | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2008 | 3 | 35 | 58 |
Šio straipsnio tikslas yra nustatyti, kokia sąveika egzistuoja tarp terorizmo ir žiniasklaidos po Rugsėjo 11-osios pasitelkiant dviejų atvejų studijas: „Al-Qaeda“ lyderio Osama bin Ladeno šešis pranešimus ir musulmonų pranašo Mahometo karikatūrų skandalą. Šiais dviem atvejais siekiama pagrįsti mintį, kad skirtingos žiniasklaidos priemonės (televizija – „Al-Jazeera“ ir spauda – „Jyllands-Posten“) daro tiek tiesioginę, tiek netiesioginę įtaką formuojant teroristų tikslus ir pačius teroro išpuolius. Straipsnyje keliami uždaviniai: 1) apžvelgti terorizmo tikslus žiniasklaidoje ir nustatyti terorizmo vietą politinės komunikacijos procese; 2) nustatyti žiniasklaidos vaidmenį formuojant visuomenės nuomonę apie teroristinius išpuolius; 3) apibrėžti dviejų skirtingų pagal savo pobūdį žiniasklaidos priemonių – televizijos („Al-Jazeera“) ir spaudos („Jyllands-Posten“) – bruožus, kurie leistų nustatyti, koks Vakarų ir arabų žiniasklaidos poveikis teroro išpuolių formavimui.
The aim of this article was to explore the interaction between terrorism and the media after September 11 using two case studies: 6 audio/video statements of Al-Qaeda leader Osama bin Laden and the global crisis of publishing a dozen cartoons of the prophet Muhammad. The author seeked to presume that the different media‘s outlets (television ,,Al-Jazeera“ and the press ,,Jyllands-Posten“) influence the goals and itselfs the attacks of terrorists both directly and indirectly. The results of the research helped the author get to the following conclusions: Publicity has always been a major concern for terrorists because publicity is the ,,oxygen”. Terrorism universal’s goals that depend on news coverage are: publicity, respectability and legitimacy, attention, recognition. If a terrorist group operates solely in the domestic sphere, the domestic publicity is their most important goal. If terrorists operate in the international sphere, they always gain automatic access to the international triangle of political communication. The impact of media on the public is not a matter of argument, though the audience is not homogeneous. However today’s media culture is one in which there is an acute awareness of image manipulation. The war on terrorism is not immune from this because the media function as a central mechanism of propaganda. The Middle East media are naturally grounded in the religious, historical, and social forces shaping its society. Al-Jazeera, the Arab world’s first all-news network, has marked as a channel that provides ,,the view and the other point of view” but also as a forum of choice for Islamic radicals and the maintenance of bin Laden’s assertions. The West media are traditionally grounded in the freedom of the press and the independence from the authority.[...].