Bažnyčios ir valstybės santykių raiška ir ypatumai: racionalaus pasirinkimo prieigos požiūris
Author |
---|
Glodenis, Donatas |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2011 | 2 (3) | 83 | 100 |
Straipsnis yra skirtas aptarti racionalaus pasirinkimo prieigą religijos sociologijoje, jos propaguotojų teiginius dėl valstybės ir bažnyčios santykio įtakos religingumui visuomenėje bei implikacijas bažnyčios ir valstybės santykio tyrimams. Apžvelgus skirtingus požiūrius į modernizacijos įtaką religijai, straipsnyje analizuojamos diferenciacijos pasekmės bažnyčios ir valstybės santykiui visuomenėje, trumpai aptariami galimi valstybės ir religijos institucijos santykių tipai bei apžvelgiamos galimybės analizuoti valstybės ir bažnyčios santykį per diferenciacijos prizmę. Straipsnyje apžvelgiama racionalaus pasirinkimo prieiga religijos sociologijoje, išryškinant šios prieigos tezes dėl valstybės ir bažnyčios santykio įtakos religijai visuomenėje, bei nagrinėjami atlikti šios srities empiriniai tyrimai, numatomos galimybės racionalaus pasirinkimo prieigą panaudoti bažnyčios ir valstybės santykiui tirti.
The purpose of the article is to analyse the implications of rational choice approach in the sociology of religion towards research on state and church relations. After reviewing different approaches to the consequences of modernization and its influence on religion the article focuses on the consequences of social differentiation for the relationship between state and church. The article reviews the possible types of relationship between state and church following a classification presented by Gerhard Robbers and Massimo Introvigne and argues for a possibility to analyse the relationship between state and church by operationalising this relationship and measuring differentiation in a number of aspects of church and church relations, as it has recently been done by Jonathan Fox. The article then reviews the rational choice approach in the sociology of religion as it is presented mainly in the works of Rodney Stark and Roger Finke, explains the propositions of the proponents of this approach as they relate to the state and church relations, reviews the empirical research testing the mentioned propositions and concludes by presenting the possibility of using the rational choice approach to research state and church relations, taking the research of Michael Minkenberg as an example.