Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32034
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Jacobs, Gera M.;Newland, Lisa A.;Syed, Daniela Cambetas;Wu, Chih-Hsiu;Reisetter, Marcy F.;Gapp, Susan C.
Title: Mothers’ beliefs and involvement: links with preschool literacy development
Other Title: Motinų įsitikinimai ir įsitraukimas: sąsajos su ikimokyklinukų raštingumo vystymusi
Is part of: International journal of psychology: a biopsychosocial approach, 2011, [Vol.] 9, p. 67-90
Date: 2011
Keywords: Parent-child literacy interactions;Early literacy acquisition;Shared reading;Self-attributions;Self-efficacy;Tėvų–vaikų raštingumo sąveikos;Ankstyvasis raštingumo įgijimas;Bendras skaitymas;Saviveiksmingumas;Atribucijos
Abstract: Background. Parents play a crucial role in early literacy development, by initiating and supporting literacy-rich activities with children. Purpose. This study examined mothers’ beliefs in relation to involvement in literacy activities and child literacy skills. Material and methods. Mothers (n = 75) completed surveys measuring their efficacy, attributions, motivation for involvement, frequency and interactive nature of literacy activities, and preschoolers’ literacy outcomes. An adaptation of Hoover- Dempsey and Sandler’s 1995 theoretical model was tested using correlations and structural equation modeling to examine direct and indirect effects. Results. Results showed that mothers’ efficacy, motivation to read for pleasure, and self-attributions were related to the frequency and quality of home literacy interactions. In addition, facilitative reading and frequent writing activities had the strongest direct effects on children’s literacy, while efficacy had an indirect effect through reading and writing activities. The interactive nature of book reading was more predictive than the simple frequency of reading books in home settings. Conclusions. This study has implications for parents and educators who work with parents and children.
Mokslinė problema. Tėvai atlieka lemiamą vaidmenį ankstyvuoju raštingumo vystymosi laikotarpiu, nes nuo jų priklauso vaikų įtraukimas į raštingumą ugdančias veiklas. Tikslas. Šiame tyrime analizuojami motinų įsitikinimai apie įsitraukimą į raštingumą ugdančias veiklas ir vaikų raštingumo įgūdžius. Metodika. Motinos (n = 75) atsakė į klausimus apie saviveiksmingumą, atribucijas ir motyvaciją įsitraukti į raštingumą ugdančias veiklas, tokių veiklų dažnumą, pobūdį ir pasekmes ikimokyklinukų raštingumo įgūdžiams. Pasitelkiant koreliacinę analizę ir struktūrinį lygčių modeliavimą, tyrime tikrinama K. V. Hoover-Dempsey ir H. M. Sandlerio 1995 m. pasiūlyto teorinio modelio adaptacija, analizuojamos tiesioginės ir netiesioginės sąveikos. Rezultatai. Tyrimo rezultatai parodė, kad motinos saviveiksmingumas, skaitymo malonumo motyvacija ir atribucijos buvo susiję su raštingumą ugdančių veiklų dažnumu ir kokybe namuose. Skaitymas padedant ir dažni rašymo užsiėmimai darė didžiausią tiesioginę įtaką vaikų raštingumui, tačiau mamos saviveiksmingumas turėjo netiesioginės įtakos per skaitymo ir rašymo veiklas. Knygų skaitymas, kuriam buvo būdinga didesnė interaktyvi sąveika, labiau prognozavo raštingumo įgūdžius nei paprasto knygų skaitymo namuose dažnumas. Išvados. Šio tyrimo rezultatai reikšmingi tėvams ir ugdymo specialistams, dirbantiems su tėvais ir vaikais.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/32034
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32034
Appears in Collections:International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach / Tarptautinis psichologijos žurnalas: biopsichosocialinis požiūris 2011, [vol.] 9

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

60
checked on Sep 6, 2019

Download(s)

82
checked on Sep 6, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.