Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/31960
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Coyne, Rachel;Beckman, Tammi Ohmstede
Title: Loss of a parent by death: determining student impact
Other Title: Tėvų netektis dėl mirties: poveikis mokiniams
Is part of: International journal of psychology: a biopsychosocial approach, 2012, [Vol.] 10, p. 109-123
Date: 2012
Keywords: Parental death;Student outcomes;Risk factors;Tėvų mirtis;Poveikis mokiniams;Rizikos faktoriai
Abstract: Background. The death of a parent may have a profound negative impact on student’s academic achievement, as a parent plays a large role in most children’s academic development. Purpose. The purpose of this research was to better determine what types of struggles a student faces following the loss of a parent by death. Methods and Results. Previous research was analyzed to help determine what manifestations are more significant following parental death. Results indicate the following: academic achievement is not researched enough to state whether it is specifically impacted by parental loss through death, elementary and secondary age groups are the most academically impacted, a child’s developmental level contributes to their reaction to parental death, a student’s emotional well-being is the most commonly researched manifestation, and University faculty are the most common publishers of this topic from previous research. Conclusions. Further research regarding the impact of a parental death on students is recommended.
Problema. Tėvų mirtis gali turėti esminės neigiamos įtakos mokinio akademiniams pasiekimams, nes tėvai labai svarbūs vaikų akademiniam tobulėjimui. Tikslas. Šio tyrimo tikslas – geriau identifikuoti, su kokiais sunkumais susiduria tėvų netekę mokiniai. Metodai ir rezultatai. Atlikta ankstesnių tyrimų analizė siekiant nustatyti, kokie pagrindiniai požymiai atsiranda po tėvų mirties. Rezultatai atskleidė: akademiniai pasiekimai nepakankamai išanalizuoti, kad galima būtų atsakyti, jog juos veikia tėvų netektis; pradinės ir vidurinės mokyklos amžiuje vaikų akademinius pasiekimus labiausiai paveikia tėvų netektis, vaikų raidos lygis susijęs su reakcija į tėvų netektį, mokinių emocinė gerovė – dažniausiai tyrinėjama reakcija į tėvų mirtį, ankstesnių tyrimų rezultatus šia tema paprastai publikuoja universitetų darbuotojai. Išvados. Reikalingi tolesni tyrimai, analizuojantys tėvų poveikį mokiniams.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/31960
https://hdl.handle.net/20.500.12259/31960
Appears in Collections:International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach / Tarptautinis psichologijos žurnalas: biopsichosocialinis požiūris 2012, [vol.] 10

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

26
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

325
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.