Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/31885
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBackscheider Burridge, Andrea
dc.contributor.authorBoyce, Aaron
dc.contributor.authorSchanding Jr., Thomas G.
dc.contributor.authorKeller-Margulis, Milena
dc.date.accessioned2016-09-20T10:20:58Z
dc.date.available2016-09-20T10:20:58Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn2345-024X
dc.identifier.urihttps://eltalpykla.vdu.lt/1/31885
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.7220/1941-7233.12.2
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12259/31885-
dc.description.abstractBackground: Videogames have become a large part of children and adolescents’ everyday life and social interaction. Tanner (2007) reports that over 90% of children play videogames and this is likely an understatement. Previous research has shown a significant effect between playing videogames and aggressive and hostile behavior; however, there is some disagreement about the magnitude of the effect and what factors contribute to aggression and social skills. Purpose: The current study aimed to add to the literature regarding videogames and adolescent socio-emotional functioning, specifically the impact of videogame play on social skills and problem behaviors of children and adolescents as perceived by parents using a regression analysis. In addition, a relatively unknown predictor in this area, involvement in extracurricular activities, was included in the analysis. Material and Method: The sample included parents (N = 114) of 4 to 17 year old children who were recruited through a social networking site. Parents completed a demographic form and the Strengths and Difficulties Questionnaire in order to assess for social/emotional functioning. Results: The results suggested that none of the predictors were significant in predicting social skills and socio/emotional functioning at the .05 level. Future directions and limitations are discussed.en_US
dc.description.abstractMokslinė problema. Videožaidimai tampa vis svarbesne vaikų ir paauglių kasdienio gyvenimo ir socialinių sąveikų dalimi. L. Tannerio (2007) duomenimis, videožaidimus žaidžia daugiau nei 90 % vaikų ir mažai tikėtina, kad šis rodiklis būtų perdėtas. Ankstesniais tyrimais buvo nustatytos sąsajos tarp vaizdo žaidimų žaidimo ir agresyvaus elgesio; tačiau nesutariama, kokio stiprumo įtaką daro žaidimai ir kokie veiksniai lemia vaikų agresyvumą bei socialinius įgūdžius. Tikslas. Šio tyrimo tikslas – papildyti žinias apie vaizdo žaidimų ir socialinio-emocinio funkcionavimo paauglystėje sąsajas, ypač akcentuojama videožaidimų reikšmė vaikų ir paauglių socialiniams įgūdžiams ir probleminiam elgesiui, kuris atsiskleidžia per tėvų požiūrį. Tikslui pasiekti taikoma regresinė analizė. Papildomai atsižvelgiama į užklasinę veiklą, retai analizuojamą tokio pobūdžio tyrimuose. Metodai. Tyrime dalyvavo 114 tėvų, auginančių vaikus nuo 4 iki 17 metų. Dalyvauti tyrime tėvams buvo siūloma per socialinį tinklalapį. Tėvai atsakė į demografinius klausimus ir užpildė „Galių ir sunkumų klausimyną“, kuriuo buvo vertinamas vaikų socialinis ir emocinis funkcionavimas. Rezultatai. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad nė vienas iš analizuotų veiksnių statistiškai reikšmingai (α < 0,05) neprognozavo vaikų ir paauglių socialinio ir emocinio funkcionavimo. Straipsnyje aptariamos tolesnių tyrimų kryptys ir šio tyrimo ribotumai.lt_LT
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofInternational journal of psychology: a biopsychosocial approach, 2013, [Vol.] 12, p. 29-49en_US
dc.rightsSutarties data 2012-11-06, nr. A1210, laisvai prieinamas internetelt_LT
dc.subjectVideožaidimailt_LT
dc.subjectSocialinis funkcionavimaslt_LT
dc.subjectEmocinis funkcionavimaslt_LT
dc.subjectUžklasinė veiklalt_LT
dc.subjectVideogamesen_US
dc.subjectSocial functioningen_US
dc.subjectEmotional functioningen_US
dc.subjectExtracurricular activitiesen_US
dc.titleEffect of videogame play and extracurricular activities on parent perceived socio-emotional functioning in children and adolescentsen_US
dc.title.alternativeVideožaidimų ir užklasinės veiklo s reikšmė subjektyviam tėvų savo vaikų ir paauglių socialinio ir emocinio funkcionavimo vertinimuilt_LT
dc.typeStraipsnis / Article
dc.subject.udc159.9 Psichologija / Psychology
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach / Tarptautinis psichologijos žurnalas: biopsichosocialinis požiūris 2013, [vol.] 12
Files in This Item:
Show simple item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

93
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

100
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.