Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/31436
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKeefe, John
dc.date.accessioned2016-08-16T10:54:30Z
dc.date.available2016-08-16T10:54:30Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2029-8668
dc.identifier.urihttps://eltalpykla.vdu.lt/1/31436
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.7220/2029-8668.11.03
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12259/31436-
dc.description.abstractCreative and cultural institutions, cultural industries, and the creative work they embrace and foster are arguably predicated on an almost unquestioned concept of ‘the new’. Each seemingly new play or production is seeking some unique ‘not done before’ to validate itself as an event, its marketing and audience appeal. In this, the spectator is too often assumed or placed as a passive consumer. This paper will offer a provocation that contests such assumptions by placing the spectator as always a poacher or nomad, always an engaged participant reworking the piece offered and thus creating an always-disrupting relationship to the stage work as part of a spectatorial dramaturgy. Here, the ‘new’ always becomes relational to what has gone before, to what has been previously experienced and thus reframing the ‘now experienced’ within the on-going ‘weave of the performance...(the) dram-ergon, the work of the actions in performance’ (Barba and Saverese, 1991: 68). Reference will be made to conceptual blending and other neuro-cognitive theory, to the ‘embodied mind’, to the play-performance continuity, and to case studies from the ‘immersive theatres’ form. The paper will thus argue that the spectator – as qualified agent – is always knowingly performing their role as empathetic ‘spect-actor’, forcing a post-production reading of the work on-stage and thus creatively disrupting/reworking the work offered simply by being present.en_US
dc.description.abstractKūrybinės ir kultūrinės institucijos, kultūrinės industrijos ir kūryba, kurią aprėpia ir puoselėja šios institucijos, yra neabejotinai grindžiama beveik nekvestionuojama sąvoka „naujumas“. Kiekvienas iš pažiūros „naujas“ veikėjas ar kūrėjas ieško unikalių, inovatyvių sprendimų, pateisinančių įvykį ir rinkodaros patrauklumą auditorijai. Žiūrovas yra pernelyg dažnai suvokiamas kaip pasyvus vartotojas. Šiame straipsnyje, atvirkščiai, į žiūrovą žvelgiama kaip į brakonierių ar klajoklį, aktyvų kūrybinio proceso dalyvį, nuolat įsitraukiantį, santykį su sceniniu kūriniu transformuojantį kaip tam tikrą žiūrovo dramaturgiją. Šiame kontekste „naũja“ visuomet priklauso nuo to, kas jau yra buvę praeityje, ir to, kas buvo anksčiau patirta, tokiu būdu įrėminant dabartinę patirtį. Konceptualiai derinama neurokognityvinė teorija ir „įkūnytas protas“ pjesės-spektaklio tęstinumui ir „įtraukiančio teatro“ formų nagrinėjimui. Straipsnyje teigiama, kad žiūrovas, visuomet sąmoningai atlikdamas savo kaip supratingo žiūrovo-aktoriaus vaidmenį, skatina scenos kūrinio postprodukciją ir tokiu būdu dalyvauja kūrybinio pertrūkio ir (arba) atkūrimo procese.lt_LT
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofMedia transformations, 2015, vol. 11, p. 50-72lt_LT
dc.rightsSutarties data 2016-07-04, nr. A1609, laisvai prieinamas internetelt_LT
dc.subjectNewen_US
dc.subjectEmbodied-minden_US
dc.subjectImmersiveen_US
dc.subjectSpectatoren_US
dc.subjectSpect-actoren_US
dc.subjectPresenceen_US
dc.subjectNaũjalt_LT
dc.subjectĮkūnytas protaslt_LT
dc.subjectĮtraukiantislt_LT
dc.subjectŽiūrovaslt_LT
dc.subjectŽiūrovas-aktoriuslt_LT
dc.subjectDalyvavimaslt_LT
dc.titleThe spectator, the new, and a disrupting creative participationen_US
dc.title.alternativeŽiūrovas, naũja ir griaunantis kūrybinis dalyvavimaslt_LT
dc.typeStraipsnis / Article
dc.subject.udc792 Teatras / Theatre
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Media Transformations 2015, vol. 11
Files in This Item:
Show simple item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

35
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

70
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.