Between “what is” and “what might be” : towards a participatory understanding of arts and cultural management
Author |
---|
Lang, Siglinde |
Date | Volume | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2015 | 11 | 30 | 49 |
Naujausia demokratinės viešosios sferos samprata paveikė meno ir kultūros vadybos lauką ir paskatino polifoninio diskurso, kaip esminio kultūros vadybos principo, formavimąsi. Šią idėją pagrindžia mokslinių tyrimų projektas, kuriame buvo nagrinėjama, kaip meno ir kultūros vadybos procesai gali inicijuoti ir profesionaliai koordinuoti kultūrinės reikšmės gamybos procesus. Remiantis kultūros studijų požiūriu, kultūrinė gamyba apibrėžiama kaip ciklinis bendradarbiavimo procesas, kurio perspektyvos ir požiūriai yra viešai generuojami, surenkami ir platinami. Pagrindinis tyrimo rezultatas yra meno ir kultūros vadybos moderavimo modelis: pagrindinis meno ir kultūros vadybininkų uždavinys ir kultūrinė-politinė atsakomybė suvokiama kaip tarpininkavimo procesai tarp hegemoninių ir alternatyvių reikšmių priskyrimo.
Recent concepts of a democratic public sphere have repercussions for arts and cultural management and lead to defining the production of a polyphonic discourse as cultural management’s guiding principle. My article maps out this idea, which is based on a research project that investigated how arts and cultural management processes can initiate and professionally coordinate processes of cultural meaning production. On the basis of a cultural studies approach, cultural production in this sense is defined as a collaborative and circular process in which perspectives and attitudes are publicly generated, gathered, and distributed. The key result of the study is a moderation model for arts and cultural managers: Their main task and cultural-political responsibility is hereby seen as rooted within a mediation process of hegemonic and alternative attributions of meaning.