Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/30988
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Petrušauskaitė, Vita
Title: Ankstyvo romų vaikų pasitraukimo iš švietimo sistemos prevencija : švietimo ir socialinės politikos sąveika
Other Title: Prevention of early withdrawal of the Romany children from schools : connecting education and social policy measures
Is part of: Socialinis darbas. Patirtis ir metodai, 2013, nr. 11 (1), p. 101-127
Date: 2013
Abstract: Naudojant kiekybinės apklausos, dvejų metų etnografinio tyrimo vienoje iš Vilniaus mokyklų ir Kirtimų gyvenvietėje bei kokybinių interviu duomenis, straipsnyje analizuojamas romų vaikų įsitraukimas į ugdymo procesą ir pasitraukimas iš jo. Nors kalbant apie romų vaikų mokymąsi neretai pabrėžiama, kad ankstyvą vaikų iškritimą iš mokyklų nulemia kultūriniai romų bendruomenės bruožai, tyrimo rezultatai rodo, jog svarbu atsižvelgti į sunkumus, su kuriais vaikai susiduria mokykloje, ir į visų vaiko teisę į išsilavinimą turinčių užtikrinti veikėjų (tėvų, mokyklos darbuotojų, VTAT specialistų, socialinių darbuotojų ir kt.) bendradarbiavimo svarbą ugdant vaiką. Straipsnyje aptariamos romų vaikų ankstyvo pasitraukimo iš mokyklos priežastys, ypatingą dėmesį skiriant tėvų, švietimo sistemos darbuotojų ir socialines paslaugas teikiančių įstaigų darbuotojų vaidmeniui šiame procese.
The paper presents findings of statistical analysis, a two-year-long ethnographic research and qualitative interviews in a primary school in Vilnius and in the Kirtimai the Romany settlement. Politically, low education level of the Romany in Lithuania is considered to be one of the main reasons for their exclusion from labour market and, consequently, society in general. The dominant discourse of failure of the Romany children to succeed in school has repeatedly stressed individual-cultural reasons (lack of work ethics, lack of engagement with curriculum, prioritisation of other activities, etc.), yet the closer look at the education field shows a more complicated picture of dropping-out from school as early as primary level. The author argues that it is important to analyse difficulties that children face in school and how parents, teachers and social workers are able to solve these problems. It is argued that reasons of early withdrawal of the Romany children from school are mainly socio-economic, yet the role of social workers in prevention process has so far been negligible.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/30988
https://hdl.handle.net/20.500.12259/30988
Appears in Collections:Socialinis darbas. Patirtis ir metodai / Social Work. Experience and Methods 2013, nr. 11 (1)

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

25
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

100
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.