Radical social work in the education of students of social pedagogy : the concept of “educational space” that encourages the questioning of the ‘taken for granted‘
Author |
---|
Gulczyńska, Anita |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2013 | 11 (1) | 43 | 68 |
The purpose of this article is to present a concept of an educational space created in the course of B.A. social pedagogy studies for the introduction of the radical social work model. In a wider perspective, this contribution gives an idea of an academic teacher’s action to develop certain alternative approaches to social work while studying social pedagogy. The framework of this concept, and thus the reference for defining the knowledge and role of academic staff in the process of its creation, is social constructionism.
Straipsnyje pristatomas socialinės pedagogikos studijų specifiškumas rengiant socialinius darbuotojus. Atsižvelgiant į tai ir į informacijos apie tradicinio socialinio darbo modelio dominavimą, straipsnyje rašoma apie išlaisvinančių pokyčių būtinybę studijų procese. Remdamasi socialinio konstruktyvizmo idėjomis, autorė apibrėžia „edukacinės erdvės“ sąvoką, kuria siekiama skatinti iš naujo apibrėžti tai, kas yra realu ir kas laikoma savaime suprantamu dalyku, kalbant apie socialines problemas ir socialinio darbo apibūdinimus bei paaiškinimus.