Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/30737
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Vadyba / Management (S003)
Author(s): Pilelienė, Lina;Abromavičius, Edgaras
Title: Produktų demonstravimo sporto rungtynių metu ir vaizdo žaidimuose veiksmingumo vertinimas
Other Title: Assessment of the effectiveness of product placement in sports game and sports video game
Is part of: Studijos šiuolaikinėje visuomenėje : mokslo darbai = Studies in modern society : academic papers. Šiauliai : Šiaurės Lietuvos kolegija, 2016, nr. 7 (1)
Extent: p. 43-53
Date: 2016
Keywords: Produkto demonstravimas;Prekės ženklas;Vaizdo žaidimai;Brand;Product placement;Video games
Abstract: Straipsnyje siekiama pristatyti produkto demonstravimo veiksmingumo indikatorius ir pateikti atlikto lyginamosios analizės tyrimo rezultatus. Analizės metu produkto demonstravimo veiksmingumas buvo vertinamas lyginant tiriamuosius, žiūrėjusius sporto rungtynių transliaciją ir žaidusius sporto vaizdo žaidimą. Tiriamieji įsiminė ir atpažino prekės ženklus, kuriuos pastebėjo sporto rungtynių transliacijos metu ar vaizdo žaidime. Tyrimo rezultatai patvirtino, kad vartotojai, žaidę sporto vaizdo žaidimą, geriau įsiminė demonstruotus prekės ženklus ir galėjo nusakyti tikslesnę jų demonstravimo vietą nei tiriamieji, kurie stebėjo sporto varžybų transliaciją. Prekės ženklų atpažinimo, jų pirkimo intencijos ar nuostatos prekės ženklų atžvilgiu tarp minėtų dviejų grupių tiriamųjų reikšmingai nesiskyrė. Pagal nustatytą kognityvinės reakcijos lygį galima teigti, kad produkto demonstravimo veiksmingumas yra didesnis žaidžiant sporto vaizdo žaidimą, nei stebint sporto rungtynių transliaciją. Tyrimo rezultatų pagrindu daroma prielaida, kad virtualusis sporto komunikacijos kanalas bus aktyviau panaudojamas ir jo komercinis potencialas ateityje augs, nurungdamas tradicinę sporto rungtynių transliaciją, kaip marketingo komunikacijos priemonę
Product placement is an innovative form of marketing communication which provides companies an opportunity to persuasively incorporate their products or brands into consumer-familiar environment in the authentic way. Even contemporary customers who are already used to sceptically react to advertising or even ignore it, consider product placement as an element in the environment and do not suspect it to be a kind of advertisement. Therefore, the article identifies the ethical problems related to the usage of product placement; even being a relatively new measure of marketing communication product placement faces some problems of its application. Despite the latter problems, product placement is gaining its popularity in television shows, movies and video or computer games; thus, a discussion on its effectiveness becomes relevant. Accordingly, the article deals with a scientific problem: what aspects of product placement in video games make this tool of marketing communication effective? The article aims at assessing the effectiveness of product placement during the sports game and video game. The article determines the indicators of the effectiveness of product placement and provides the results of a comparative experiment. During the experiment, the effectiveness of product placement was assessed by comparing the results of two groups of participants: the first group was watching a broadcast of a sports game, and the second group was playing a sports video game. The research results revealed that research participants recalled and recognized product brands provided during the sports game broadcast and sports video game. Moreover, the group which was playing a video game better recalled the brand and the place where they were provided in comparison to the group which was just watching a game.[...]
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/30737
https://eltalpykla.vdu.lt/1/30737
Affiliation(s): Ekonomikos ir vadybos fakultetas
Lietuvos sporto universitetas
Marketingo katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:1. Straipsniai / Articles
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.08 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

166
checked on Sep 5, 2019

Download(s)

66
checked on Sep 5, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.