Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/145304
Type of publication: research article
Author(s): Solomianiuk, Nataliia;Stetsenko, Viktoriia;Stepanchuk, Svitlana
Title: Planning of enterprise output demand in case of changing marketing costs on the market of food industry
Other Title: Maisto produktų pramonės įmonės paklausos planavimas atsižvelgiant į besikeičiančias rinkodaros išlaidas
Is part of: Management theory and studies for rural business and infrastructure development = Vadybos mokslas ir studijos - kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai : mokslo darbai, 2018, vol. 40, no. 3, p. 403-415
Date: 2018
Keywords: Demand;Demand planning;Marketing;Marketing costs;Food industry;Paklausa;Paklausos planavimas;Rinkodara;Rinkodaros išlaidos;Maisto pramonė
Abstract: Sales volumes planning for domestic food industry enterprises requires constant increase of the efficiency of marketing costs usage. The goal of the research is to assess the effectiveness of marketing costs usage and to determine its relationship with the level of demand for products of an enterprise in order to form a marketing budget at food industry enterprises. Research methodology: S-curve demand planning for effective marketing cost distribution; expert survey of specialists at enterprises responsible for strategic planning necessary for calculation of planned indicators for products demand. The results of the research: a methodological approach to assessing the effectiveness of marketing costs usage, based on a logistic curve, which establishes the relationship between the planned budget for marketing and the level of demand for products for strengthening of control over the achievement of enterprise goals, is proposed.
Šalies maisto pramonės įmonių pardavimo apimčių planavimui būtna nuolat didinti rinkodaros išlaidų panaudojimo efektyvumą. Tyrimo tikslas – įvertinti rinkodaros išlaidų naudojimo efektyvumą ir nustatyti jo santykį su įmonės produktų paklausos lygiu, siekiant sudaryti rinkodaros biudžetą maisto pramonės įmonėms. Tyrimo metodika: siekiant nustatyti veiksmingą rinkodaros išlaidų paskirstymą, atliktas paklausos planavimas pagal S-kreivę, o planuojamų produktų paklausos rodikliams apskaičiuoti apklausti atsakingi už strateginį planavimą įmonių specialistai. Tyrimo rezultatai: pateiktas grindžiamas logistine kreive metodologinis požiūris į rinkodaros sąnaudų naudojimo efektyvumo vertinimą, kuriame nustatomas planuojamo realizavimo biudžeto ir produktų paklausos santykis, siekiant sustiprinti įmonės veiklos kontrolę.
Internet: https://doi.org/10.15544/mts.2018.38
https://hdl.handle.net/20.500.12259/145304
Appears in Collections:Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development / Vadybos mokslas ir studijos: kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai 2018, vol. 40, no. 3

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.