Universities’ competitiveness models in academic management: a national-level approach
Author |
---|
Belov, Andrey |
Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2018 | 40 | 2 | 155 | 166 |
The developing international education market requires additional qualitative and detailed information on the comparative characteristics of universities. This study suggests a single synthetic model for describing and assessing universities’ competitiveness at the national level for advanced, emerging, and transitioning economies. The model is based on the same methodology as international university rankings, but employs different techniques for initial clustering and further analysis. We identified four different university clusters in the Russian Ministry of Education and Science database, distinguished by specific development goals. We argue that applying these clear and well-defined criteria as clustering attributes allows us to compare competitiveness in different settings, formulate academic management strategy and recommend policy guidelines tailored precisely for each university’s requirements.
Straipsnyje lyginamas skirtingų šalių universitetų konkurencingumas, kuris apsprendžia specialų metodologinį požiūrį į konkrečių konkurencingumo modelių nustatymą. Tyrimo tikslas yra empirinis tokių modelių nustatymas. Tikslui pasiekti autoriai naudojo apie 300 tarptautinių ir Rusijos universitetų duomenų bazes bei jų plėtros programas. Siūlomi bendri konkurencingumo modeliai, atspindintys universitetų vystymosi tikslus ir konkurencinio pranašumo reikalavimus. Šie parametrai skirtingiems universitetams skiriasi, o tai lemia modelių įvairovę. Straipsnyje siūlomas papildomas universitetų konkurencingumo vertinimo modelis, siekiant paaiškinti aukštojo mokslo reitingavimo skirtumus.