Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/139502
Type of publication: journal article
Author(s): Belov, Andrey;Chernova, Galina;Khalin, Vladimir;Kuznetsova, Natalia
Title: Universities’ competitiveness models in academic management: a national-level approach
Other Title: Universitetų konkurencingumo modeliai: nacionalinis požiūris į aukštojo mokslo valdymą
Is part of: Management theory and studies for rural business and infrastructure development = Vadybos mokslas ir studijos - kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai : mokslo darbai, 2018, vol. 40, no. 2, p. 155-166
Date: 2018
Keywords: Education market;Higher-education competitiveness;Models of competitiveness;Academic management;University rankings;Švietimo rinka;Aukštojo mokslo konkurencingumas;Konkurencingumo modeliai;Akademinis valdymas;Universitetų reitingai
Abstract: The developing international education market requires additional qualitative and detailed information on the comparative characteristics of universities. This study suggests a single synthetic model for describing and assessing universities’ competitiveness at the national level for advanced, emerging, and transitioning economies. The model is based on the same methodology as international university rankings, but employs different techniques for initial clustering and further analysis. We identified four different university clusters in the Russian Ministry of Education and Science database, distinguished by specific development goals. We argue that applying these clear and well-defined criteria as clustering attributes allows us to compare competitiveness in different settings, formulate academic management strategy and recommend policy guidelines tailored precisely for each university’s requirements.
Straipsnyje lyginamas skirtingų šalių universitetų konkurencingumas, kuris apsprendžia specialų metodologinį požiūrį į konkrečių konkurencingumo modelių nustatymą. Tyrimo tikslas yra empirinis tokių modelių nustatymas. Tikslui pasiekti autoriai naudojo apie 300 tarptautinių ir Rusijos universitetų duomenų bazes bei jų plėtros programas. Siūlomi bendri konkurencingumo modeliai, atspindintys universitetų vystymosi tikslus ir konkurencinio pranašumo reikalavimus. Šie parametrai skirtingiems universitetams skiriasi, o tai lemia modelių įvairovę. Straipsnyje siūlomas papildomas universitetų konkurencingumo vertinimo modelis, siekiant paaiškinti aukštojo mokslo reitingavimo skirtumus.
Internet: https://doi.org/10.15544/mts.2018.15
https://hdl.handle.net/20.500.12259/139502
Appears in Collections:Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development / Vadybos mokslas ir studijos: kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai 2018, vol. 40, no. 2

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.