Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/1359
Type of publication: Article in Clarivate Web of Science (S1);Straipsnis Clarivate Web of Science (S1)
Field of Science: Menotyra (H003);Theology (H003)
Author(s): Dementavičiūtė-Stankuvienė, Deimantė
Title: Diasporinė tapatybė šiuolaikiniame Lietuvos teatre. [2 d.]
Other Title: Diasporic identity in contemporary Lithuanian theatre
Is part of: LOGOS. Vilnius : Visuomeninė organizacija "LOGOS", 2015, [T.] 84, 85
Extent: p. 188-194, 188-195
Date: 2015
Keywords: Posovietinis teatras;Diasporic identity;Postkolonializmas;Diasporinė tapatybė;Nacionalinis herojus;Post-soviet theatre;Postcolonialism;National hero
Abstract: Straipsnyje analizuojama diasporinė tapatybė šiuolaikiniame Lietuvos teatre. Pasitelkiamas Oskaro Koršunovo spektaklis „Išvarymas“ kaip išsamiausiai emigrantų iš Lietuvos portretus tyrinėjantis spektaklis. Taikant hermeneutinį ir psichoanalitinį metodus, analizuojamas pagrindinio spektaklio herojaus emigranto Beno posovietinis identitetas postkolonijiniame diskurse. Nacionalinio identiteto formavimąsi posovietinėje erdvėje leidžianti paaiškinti postkolonializmo teorija atskleidžia ambivalentiškumo ir mimikrijos permelktą hibridišką tapatybę. Rytai–Vakarai spektaklyje tampa esmine dichotomija, nusakančia pagrindinio veikėjo tuo pat metu emigracijoje patiriamą ir postkolonijinį, ir kolonijinį būvį. Diasporinė tapatybė kuriama iš naujo išgyvenant žmogaus raidos etapus, nepajėgiant išsivaduoti iš infantilumo, būdingo drauge su perdė- ta savianalize, narcisizmu ir agresyvumu
The article analyses diasporal identity in the contemporary Lithuanian theatre through the performance “Expulsion” directed by Oskaras Koršunovas. The performance is the most comprehensive analysis of portraits of emigrants from Lithuania. Hermeneutic and psychoanalytic approaches analyze the post-Soviet identity of the main character in the performance whose name is Ben in post-colonial discourse. A theory of post-colonialism reveals a hybrid identity accompanied by ambivalence and mimicry. East-West turn into an essential dichotomy in the performance. It defines the postcolonial and colonial state experienced at the same time in emigration by the main character. Diasporal identity developes through re-experiencing stages of human development unable to get rid of infantilism which accompanies excessive self-analysis, narcissism and aggression
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/1359
https://hdl.handle.net/20.500.12259/1359
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo Universitetas
Menų fakultetas
Appears in Collections:1. Straipsniai / Articles
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.11 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

74
checked on May 19, 2019

Download(s)

10
checked on May 19, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.