Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/128595
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Čiučiulkienė, Nijolė;Didžiulienė, Rasa
Title: Facing the challenges of sustainable education: problem-based learning as an optimizing process of learning english in a multidisciplinary group
Other Title: Darnaus vystymosi iššūkiai švietimui: probleminis mokymasis kaip užsienio mokymąsi optimizuojantis procesas
Is part of: Iššūkiai ir socialinė atsakomybė versle : tarptautinės mokslinės-praktinės konferencijos pranešimų medžiaga = Challenges and social responsibility in business : international applied research conference proceedings. Kaunas : Kolpingo kolegija, 2015
Extent: p. 77-86
Date: 2015
Abstract: Darnaus vystymosi esmė – žmogaus gebėjimas gyventi, mokytis ir dirbti harmonijoje su jį supančiu pasauliu. Šių gebėjimų plėtojimas yra tiesioginis darnaus ugdymo uždavinys. Siekiant sėkmingai realizuoti šį uždavinį, ugdomos tokios kompetencijos kaip mokymosi gyventi, veikti ir būti kartu. Jų struktūroje išryškėjantys gebėjimai požiūriai ir vertybės implikuoja tarpdisciplininių studijų aktualijas. Kaip teigia mokslininkai, probleminis mokymasis yra viena iš tokių strategijų yra probleminis mokymasis. Probleminio proceso metu kuriamas darniam ugdymui būdingas tarpdisciplininis turinys, daug dėmesio skiriama besimokančiojo atsakomybei už mokymosi rezultatus, ugdoma komunikacinė kompetencija. Komunikacinės kompetencijos ugdymas yra ypač aktualus užsienio kalbų mokymuisi. Remiantis atliktu tyrimu galima teigti, kad probleminio mokymosi procesas optimizuoja užsienio kalbos mokymosi procesą, nes įgalina studentus aktyviai tyrinėti, rinkti ir domėtis mokslo naujovėmis, konstruoti tarpdisciplinines žinias, argumentuotai kalbėti, aktyviai diskutuoti
The basic issue of Sustainable Development is the ability of being in harmony with world and nature, meeting the needs of the present generation without compromising the ability of future generations to meet their own needs. This simple as it may seem issue contains a deep and complex challenge directed towards education: to develop a personality who should possess major competences for sustainable life. Among the wide range of skills and abilities that the education for sustainability declares as necessary ones, there might be highlighted the communicative competence and the ability to analyze scientific data, while revealing their importance to public. For this reason the research paper “Facing the Challenges of Sustainable Education: Problem-Based Learning as an Optimizing Process of Learning English in a Multidisciplinary Group” strives to analyze how the process of learning English as a foreign Language (EFL) can be made more interesting for the language study group of students from different programmers of studies. Participants of the research group are the students from the University of Applied Sciences. The students are from different programmers of studies; their foreign language acquisition is of different levels. The pilot survey of the revealed EFL problematic issues pointed out difficulties of vocabulary usage, argumentative reasoning, public speaking, lack of general educating in philology. These problems were tried to be solved with the help of problem-based learning (further PBL). The effectiveness of PBL was researched in the context of qualitative research paradigm, using the phenomenographic analysis of students’ attitudes towards learning English
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/128595
Affiliation(s): Kauno technologijos universitetas
Kolpingo kolegija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml6.68 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

4
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.