Tendencies of young business people attitudes towards the development of enterprise staff communicative competence
Author | Affiliation | |
---|---|---|
Kauno technologijos universitetas | ||
Date |
---|
2013 |
Straipsnyje yra aprašoma eilė tyrimų apie komunikacinės kompetencijos vystymąsi. Šių tyrimų dėmesys sutelkiamas į Lietuvos universitetų ALUMNI požiūrį į būtinybę plėtoti komunikacinę kompetenciją bendrovės / įmonės nariams, pabrėžiant anglų kalbos funkciją, kaip „Lingua Franca“ (kaip plačiai paplitusį slengą) versle. Tyrimo duomenų analizė atskleidė pagrindinius trikdžius į požiūrį, kad daugiausia anglų kalba panaudojama kaip pagalbinė, nepamirštant gimtosios kalbos funkcijos. Tiriamąjį darbą sudaro dvi dalys: pirmoje aprašoma tyrimų teorija apie pasaulinės bendravimo kalbos šiuolaikinį supratimą ir komunikacinės kompetencijos vystymąsi užsienio kalba (pagrindinai anglų k.). Antra dalis atskleidžia akivaizdžią duomenų turinio analizę, kuri parodo jaunų verslo žmonių (N-60) požiūrius į anglų kalbą kaip (daugiakultūrį) firmos/įmonės darbuotojų komunikacinės kompetencijos formavimo įrankį. Klausimynų ir interviu su jaunais verslo žmonėmis turinio analizė pabrėžia respondentų gebėjimą įvertinti, kokią įtaką daro anglų k. bendraujant su verslo partneriais žodžiu ir raštu.
The research paper “Tendencies of young business people attitudes towards the development of enterprise staff communicative competence” proceeds with the series of the research on communicative competence development. The current research concentrates on Lithuanian universities alumni’s attitudes towards the necessity to develop the communicative competence of the firm/enterprise members, highlighting the function of English as Lingua Franca in business. The analysis of the research data revealed major blocks of attitudes that mainly support usage of English without neglecting the function of native tongue. The research paper has two parts: the first part presents the theoretical survey of the modern understanding of global language for communication and the development of the communicative competence in a foreign language (mainly English). The second part reveals the manifestive content analysis data demonstrating’ young business people (N – 60) attitudes towards the English language as a tool for the formation of (multicultural) firm/enterprise staff communicative competence. The content analysis of the questionnaires and interviews with the young business people highlights the ability of respondents to evaluate the influence of English while communicating with job partners orally and in written form.