Options
Education of Sustainable Development Competence in Higher Education Institution (Aspect of English Studies)
The dissertation analyzes education of sustainable development competence (SDC) at higher education institution (HEI) through English (A1 – B2 level) language learning. It also discusses opportunities of SDC education and the issues related to English learning. The dissertation consists of introduction, three parts, discussion, conclusions and recommendations. The first part of the dissertation analyzes the concept of sustainable development, definitions of SDC and its subcompetences, the implementation of ideas of sustainable development at university, the relations of SDC ideas and English learning at HEI. All elements are combined and the model demonstrating university involvement in the processes of the implementation of sustainable development ideas is presented. The structure of SDC, which is based of theoretical background, is given and the links between English language learning and SDC education are defined. The second part introduces methodological basis of research - empirical research methods, all 5 stages and procedures. The third part introduces the results of research into English language learning processes, which are orientated towards SDC. The results of English (A1 – B2 level) curriculum, pilot, action and questionnaire survey research demonstrate students’ positive opinion about the importance of sustainable development elements integration into English language curriculum. The findings of the research display that subcompetences, based on excluded factors, have the relations with: communicative foreign (English) language subcompetence, cross - cultural subcompetence and abilities.
Disertacijoje nagrinėjama darnaus vystymosi kompetencijos (DVK) ugdymas(is) mokantis anglų kalbą (A1 – B2 lygiu) universitete. Taip pat yra analizuojama aukštojo mokslo institucijos (AMI) sudaromos galimybės ir aplinka DVK ugdymui(si) ir gvildenamos iškylančios problemos. Disertaciją sudaro įvadas, trys skyriai, diskusija, išvados ir rekomendacijos. Pirmojoje dalyje apžvelgiama darnaus vystymosi teorinė apibrėžtis: darnaus vystymosi koncepcija, nagrinėjama DVK apibrėžimai bei DVK sudedamosios dalys, DVK koncepcijos taikymas universitete, AMI sąsajos su darnaus vystymosi koncepcija, visi parametrai susiejami į universitete įgyvendinamų darnaus vystymosi idėjų procesų modelį ir pateikiama DVK ir jos (subkompetencijų) struktūra. Taip pat šioje dalyje yra siekiama nustatyti anglų kalbos mokymosi sąsajas su DVK ugdymu(si) AMI. Antroji dalis yra skiriama tyrimo metodologijos, tyrimo etapų ir metodų pristatymui ir apibūdinimui. Visi 5 tyrimo etapai yra detaliai nagrinėjami. Trečiojoje dalyje yra pristatomi vykdytų empirinių tyrimų rezultatai. Pateikiama anglų kalbos A1 – B2 lygių programų, žvalgomojo, veiklos tyrimo rezultatų analizė demonstruojanti teigiamą studentų nuomonę apie darnaus vystymosi elementų svarbą anglų kalbos mokymosi procese AMI. Statistiškai apdorojus kiekybinio tyrimo rezultatus apie anglų kalbos suteikiamas galimybės ir anglų kalbos mokymosi patirties poveikį vertinant DVK, nustatyta stipriausias statistiškas reikšmingumas tarp anglų kalbos komunikacinės subkompetencijos ir darnaus vystymosi žinių; užsienio (anglų) kalbos komunikacinės subkompetencijos ir tarpkultūrinės subkompetencijos.