Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/124773
Type of publication: master thesis
Field of Science: Psichologija / Psychology (S006)
Author(s): Burhaj, Viorika
Title: Muzikinio ugdymo sąsajos su vaikų neverbaliniais gebėjimais
Other Title: The relationship between music education and children's nonverbal abilities
Extent: 57 p.
Date: 1-Jun-2010
Keywords: neverbaliniai gebėjimai;neverbalinis intelektas;muzikinis ugdymas;non-verbal abilities;non-verbal intellect;music education
Abstract: Daugelio užsienio tyrėjų atrasti muzikos mokymo poveikio vaikų neverbaliniams gebėjimams faktai paskatino nagrinėti Lietuvoje vykdomo muzikinio ugdymo sąsajas su vaikų neverbaliniu intelektu. Šio tyrimo pagalba pirmą kartą Lietuvoje analizuojamos muzikinio ugdymo ir neverbalinio intelekto sąsajos tarp vaikų (n=229), kur lyginami skirtingo muzikinio ugdymo (pianino ir chorinio dainavimo) ir nemuzikinio ugdymo(bendrojo ir dailės) grupių vaikų neverbalinio intelekto įverčiai. Tyrimo tikslas: ištirti muzikinio ugdymo sąsajas su vaikų neverbaliniais gebėjimais. Metodai: Raveno spalvotųjų didėjančio sudėtingumo matricų testas. Rezultatai: Muzikinio ugdymo mergaičių neverbalinio intelekto įverčiai po ketverių metų netampa mažesni už berniukų. Fortepijono specialybės vaikų neverbalinio intelekto įverčiai po ketverių ugdymo metų išauga daugiau nei bendrojo ugdymo grupės vaikų, tačiau ne daugiau už dailės ugdymo, o chorinio dainavimo specialybės vaikų neverbalinio intelekto dydis po ketverių ugdymo metų nesiskiria nuo bendrojo ir dailės ugdymo. Fortepijono specialybės vaikų neverbalinio intelekto balai po ketverių ugdymo metų netampa didesni už chorinio dainavimo klasės vaikų.
Facts discovered by many foreign researchers on how music education can influence non-verbal abilities encouraged to analyse how music education in Lithuania influences children's non-verbal intellect. The present report is the first to test the relationship between music education and children’s nonverbal abilities with the sample of children (n=229) to two different types of music lessons (keyboard or voice) or to control groups that received art lessons or no lessons in Lithuania. Aim: to test the relationship between music education and children’s nonverbal abilities. Methodology: Raven‘s Coloured Progressive Matrices test. Conclusion: the estimation of girls' non verbal intellect from music education after four years does not became lesser than the boys'. Children who were attending piano classes show that the estimation of their non-verbal intellect after four years grow more than of those from general education group. However, it is not higher than children's from art education group. Children who were attending choral singing group non-verbal intellect after four years of education doesn't differ from general and art education. The scores of children from piano classes non-verbal intellect after four years is not higher than children's from choral singing group.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/124773
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:VDU, ASU ir LEU iki / until 2018

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

13
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

7
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.