Išsivysčiusių ir besivystančių šalių vartotojų ekonominius lūkesčius lemiančių veiksnių tyrimas
Šio magistro baigiamojo darbo tikslas yra pasiūlyti vartotojų ekonominius lūkesčius lemiančių veiksnių vertinimo metodą ir jį patikrinti. Pirmojoje darbo dalyje nagrinėjami vartotojų lūkesčius lemiančių veiksnių teoriniai aspektai. Teorinės analizės rezultate identifikuojamos pagrindinės vartotojų lūkesčius lemiančių veiksnių tyrimų lauko probleminės sritys. Antrojoje darbo dalyje pateikiama identifikuotų probleminių sričių tobulinimui adekvati vartotojų lūkesčius lemiančių veiksnių tyrimo metodika. Tyrimui atlikti naudojami ADL laiko eilučių dinaminiai regresijos modeliai. Trečiojoje darbo dalyje pristatomi išsivysčiusių ir besivystančių šalių vartotojų lūkesčius lemiančių veiksnių tyrimo ES šalių pavyzdžiu rezultatai; atsižvelgiant į tyrimo apribojimus, pateikiamos rekomendacijos tyrėjams, galimos tolimesnių tyrimų kryptys. Atlikto tyrimo rezultatai atskleidė, jog ES išsivysčiusių šalių vartotojų lūkesčius daugiausia lemia fundamentalieji makroekonominiai veiksniai, ekonominės politikos neapibrėžtumas ir 2008 m. finansų krizės laikotarpis, o besivystančių ES valstybių vartotojų lūkesčius daugiausia lemia fundamentalieji makroekonominiai veiksniai.
The aim of this master‘s final paper is to suggest a method to evaluate determinants of consumer confidence and to verify it. The first part of the paper deals with the theoretical analysis of determinants of consumer confidence. As a result of the latter, the main problematic areas of determinants of consumer confidence research field are identified. In the second part, to improve identified problematic areas, the method of determinants’ of consumer confidence research is presented. To set the main determinants of consumer confidence there is used a time series ADL model. In the third part, the results are presented and analysed. In reference to research limitations, the recommendations and further areas of research are suggested. Empirical findings of this study showed, that consumer confidence of EU developed countries is driven mostly by fundamental macroeconomic factors, economic policy uncertainty and financial crisis in 2008, while consumer confidence of EU developing countries is driven mostly by fundamental macroeconomic factors.