Estimation of exposure to road traffic noise and its relation to the risk of hypertension in women
Mokslinio darbo tikslas – nustatyti ir įvertinti autotransporto keliamą triukšmo lygį Kauno mieste ir, kontroliuojant ryšį iškreipiančiuosius veiksnius, nustatyti gyvenamosios aplinkos triukšmo įtaką hipertenzijos rizikai 20-45 m. amžiaus moterims. Moksliniame darbe naudojant GIS ir viso Kauno miesto triukšmo matavimo ir modeliavimo duomenis, buvo sukurti triukšmo lygio ir transporto srautų žemėlapiai, įvertinta skirtingų transporto rūšių įtaka vyraujančiam aplinkos triukšmui Kauno mieste. Modeliuojant transporto srautų sudėties kitimus, prognozuotas triukšmo lygio kitimas pagrindinėse Kauno miesto gatvėse. Pirmą kartą Lietuvoje naudojant GIS, populiacijos lygmenyje nustatyta individuali triukšmo ekspozicija reprodukcinio amžiaus (20-45 m) moterims ir, kontroliuojant ryšį iškreipiančiųjų veiksnių įtaką, įvertintas gyvenamosios vietos aplinkos triukšmo lygio ryšys su hipertenzijos rizika. Triukšmo lygio didėjimui didžiausios įtakos turi transporto intensyvumas ir srautų sudėtis. Krovinio transporto įtaka bendram triukšmo lygio didėjimui didesnė mažo transporto intensyvumo gatvėse. Nustatyta, kad didėjant individualiai ekspozicijai triukšmu, didėjo moterų hipertenzijos rizika. Gyvenančioms triukšmingiausioje aplinkoje (≥61 dBA) rizika padidėja iki 36 proc. (1,36; 95 proc. PI 0,86-2,15) lyginant su mažos (≤50 dBA) ekspozicijos veiktomis moterimis. Hipertenzijos rizika didėja, kai triukšmingoje aplinkoje gyvenančios moterys dirba triukšmingoje aplinkoje. 20-45 metų moterims paros triukšmo lygis ≥61 dBA ir triukšmas darbe turėjo tendenciją didinti hipertenzijos riziką iki 70 proc.
The aim of this research is to estimate and evaluate the motor noise level in the Kaunas city, and by controlling influence of confounding factors, to determine the residential noise impact on the risk of hypertension among 20-45 age women. In this research, applying GIS and using Kaunas municipality noise measurement and modeling data, were created traffic flow and noise level maps and first time was evaluated influence of different truck type on prevailing environmental noise. Individual residential exposition to 24 hours and night time noise for hypertension risk was assessed for all study subjects. For the first time, by modeling traffic flow composition variations was predicted noise level changes in the main streets of Kaunas. For the first time in Lithuania we used GIS for individual exposure estimation seeking to evaluate individual residential exposure to noise amongst reproductive aged women (20-45 years) and controlling for confounding variables to assess the association with hypertension risk. Data show, that noise level depends on the average equivalent traffic flow. Heavy vehicles input to noise level is higher when traffic intensity in the streets is low. The study shows that traffic noise can increase women hypertension risk. An exposure effect of road traffic noise was stronger in the ³30 years age group. After full adjustment for potential confounding factors, a statistically significant increased hypertension risk about 80% with exposure high noise levels was revealed. Occupational noise and noisy living place has a tendency to increase hypertension risk twice for ≥30 year’s age women (OR 2,03; 95% CI 0,87-4,74) and by 70% (OR 1,70; 95% CI 0,88-3,28) among 20-45 years old women.