Švietimo vaidmuo šiuolaikinėje visuomenėje: socialinės atskirties šeimų vaikų patirtys profesinio mokymo įstaigoje
Rainytė, Diana |
Tyrimo problema. Mokymo įstaiga – tai sistema, kuri formuoja visos mokyklos bendruomenės sutikimą ir gebėjimą laikytis bendros vertybių sistemos. Tačiau, kaip ir kiekviename socialiniame institute, nuolat egzistuoja tam tikra įtampa, kai vienos jėgos siekia stabilumo, esamos padėties išsaugojimo, kitos – siekia permainų. Šiuolaikinėje profesinio mokymo įstaigoje taip pat šalia vis didėjančių galimybių, sparčios technologijų pažangos mažėja mokymosi motyvacija, daugėja netolerancijos, psichologinio ar net fizinio smurto protrūkių. Kaip visoje visuomenėje, mokykloje didėja socialinė atskirtis. Šiame kontekste tema nėra nauja, bet ji labai aktuali. Socialinę pagalbą galima sėkmingai teikti tik įvertinus vaikų, iš socialinės atskirties šeimų, patirtis profesinio mokymo įstaigoje. Tyrimo tikslas. Atskleisti vaikų, iš socialinės atskirties šeimų, patirtis profesinio mokymo įstaigoje. Tyrimo objektas. Socialinės atskirties šeimų vaikų, besimokančių profesinio mokymo įstaigoje patirtys. Tyrimo imtis. 6 profesinio mokymo įstaigos mokiniai, atrinkti iš girtaujančių, daugiavaikių, nepilnų šeimų bei šeimų, kuriose smurtaujama. Tyrimo metodai. Duomenų rinkimo metodas – pusiau struktūrizuotas individualus interviu. Duomenų analizės metodas. Turinio aprašomoji analizė, remiantis grindžiamąja teorija. Tyrimo rezultatai. Tyrimo rezultatai parodė, kad socialinės atskirties šeimų vaikai patiria sunkumų adaptuojantis profesinio mokymo įstaigose, identifikuojant save kolektyve. Sėkmes patiria rečiau, tam reikia stipresnės motyvacijos ir daugiau pastangų. Lyginant vaikų, iš socialinės atskirties šeimų, patirtis profesinio mokymo įstaigoje ir ankstesnėje lankytoje mokykloje, profesinio mokymo įstaigoje vaikų patirtys pozityvesnės. Tyrimo išvados. Vaikai, augantys socialinės atskirties, šeimose patiria turtinę bei socialinę atskirtį. Žmonės patys kuria ir modifikuoja savo vaidmenis visuomenėje, tačiau šių vaikų skirtinga startinė padėtis suponuoja papildomus sunkumus, dėl to mažėja mokymosi motyvacija, blogėja lankomumas, sunkesnė socializacija. Negatyvios patirtys įtakoja neigimą, frustaciją arba agresyvumą. Svarbios kryptingos socialinės programos ir efektyvi socialinių darbuotojų veikla.
Investigation problem. Education institution is the system forming the compliance of all institution society and the capacity to comply the common system of values. However, as in every social institute, the stress conditions shall constantly prevail, when some powers are seeking the stability and upholding of the present situation, while others – to make changes. In addition, in the modern vocational training institution the motivation for learning becomes lesser, the intolerance grows, and psychological or even physical violence outbreaks can be noticed, despite expanding possibilities, as well as the rapid progress of technologies. As in all society, the social exclusion becomes more apparent at school. This topic is not new in the following context, however, it is very relevant. Social support can be successfully provided only after the evaluation of experiences of children from the families characterized by the social exclusion in the vocational training institution. Investigation aim. To reveal the experiences of children from the families characterized by the social exclusion in the vocational training institution. Investigation subject. Experiences of children from the families characterized by the social exclusion in the vocational training institution. Investigation sample. 6 students from the vocational training institution, selected from bibulous, large, one-parent families and families constantly suffering violence. Investigation methods. Data collection method – semi-structured individual interview. Data analysis method. Descriptive analysis of contents, according to the grounded theory. Investigation results. Investigation results have revealed that the children from the families characterized by the social exclusion shall face the difficulties when adapting in the vocational training institutions, by identifying himself/herself in the collective. They perform successfully in rare cases, as they need stronger motivation and more efforts. When comparing the experiences of children from the families characterized by the social exclusion in the vocational training institution and in their previous school, their experiences have been more positive in the vocational training institution. Investigation conclusions. Children growing in the families characterized by the social exclusion shall suffer the material and social exclusion. People shall create and modify their roles in the society, however, different start position for such children shall suppose the additional difficulties, because of which the learning motivation is lesser, the attendance is worse, and the socialization is more difficult. Negative experiences shall impact the negation, frustration and aggressiveness. Purposeful social programmes and efficient activity of social workers shall be important.