El. leidyba – pasaulio tendencijos ir Lietuvos realijos
Gudaitytė, Gintarė |
Darbe siekiama įvertinti elektroninių periodinių leidinių Lietuvoje perspektyvas ir pateikti šios el. verslo srities vystymo pasiūlymus bei techninius sprendimus. Kylanti problema – periodinės leidybos paklausos mažėjimas ir sudėtingas technologinis tokių leidinių perėjimas iš spausdintinės į elektroninę formą. Magistrinis darbas susideda iš teorinės dalies bei atliktų tyrimų. Teorinėje dalyje apžvelgiama el. leidybos sąvoka, jos privalumai, trūkumai, tendencijas pasaulyje ir Lietuvoje bei autorių teisių pažeidimų problemos ir jų sprendimo būdai. Darbe tiriama, kokie formatai yra paplitę ir naudojami el. leidiniams publikuoti. Apžvelgiama skaitymui skirtų įrenginių pasiūla, paplitimas ir galimos tendencijos. Pateikiami įvairių autorių siūlomi verslo modeliai, padedantys leidėjams efektyviau pereiti į el. erdvę. Atliktas kokybinis tyrimas, apklausti tradicinės ir el. leidybos atstovai. Tyrimas parodė, jog Lietuvoje sąlygos plėtoti el leidybos verslą kol kas nėra palankios. Darbe atliktas kiekybinis tyrimas, apklausti interneto vartotojai, išsiaiškinta, kad vartotojai domisi el. leidiniais, tačiau Lietuvos rinkoje dar palyginus nedidelė el. leidinių pasiūla ir žemas technologinis pasirengimas. Darbo pabaigoje pateiktos išvados, taip pat pasiūlymai, skatinantys geresnį el. leidinių technologinį pasirengimą ir plėtojimą.
This work is aimed at evaluating the future of electronic periodical publications in Lithuania and delivering suggestions for the development of this business area. The decreasing demand of periodical publishing and complex technological transformation from paper-based to electronic form of suchlike publications is an emerging problem. The master‘s thesis consists of its theoretical part and research that has been done. In the theoretical part of the thesis the concept of electronic publishing, its advantages and disadvantages, global and local (i.e. Lithuanian) tendencies, problems associated with copyright violations and some ways for their solution are reviewed. It is investigated which formats are common and mostly used for electronic publication. The supply, distribution and possible tendencies of readers for electronic media is reviewed. Business models proposed by various authors working in the field that help for the publishers to migrate to the electronic area more efficiently are presented. Qualitative research has been done and members of both conventional and electronic publishing have been interviewed. The research mentioned above has proven conditions for electronic publishing in Lithuania are not yet favourable. Also quantitative research has been done and Internet users have been interviewed. The results of this research have shown users in Lithuania are interested in electronic publications, but the supply in Lithuanian market is still low and technologic base is weak. The thesis ends with conclusions and guidelines for stimulating improved development and arrangement of electronic publishing.