Šeimos ir mokyklos bendradarbiavimas įgyvendinant „Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo“ programą
Gelažnikienė, Kristina |
Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo programoje, skirtoje Lietuvos mokykloms, teigiama, kad brandaus lytiškumo dėstymas gali būti sėkmingas, jei pirmaisiais ir pagrindiniais vaikų auklėtojais bus tėvai. Todėl programą įgyvendinančiai ugdymo įstaigai yra būtina užmegzti ir plėsti bendradarbiavimą su moksleivių tėvais. Taigi, galima teigti, kad mokinių lytiškumo ugdymo sėkmingumas priklauso nuo mokyklos ir šeimos bendradarbiavimo. Pastaruoju metu mūsų visuomenėje yra susiklosčiusi labai nepalanki situacija šeimos ir mokyklos bendradarbiavimui. Didelė dalis tėvų turi sunkų krūvį: kylantys reikalavimai darbe, laiko trūkumas, šeimos poreikių tenkinimas, auklėjimo naujovės ir kt. Visa tai neigiamai įtakoja tėvų ir vaikų tarpusavio santykius. Kyla klausimas – kaip šeima ir mokykla turi bendradarbiauti įgyvendinant „Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo“ programą? Darbo tikslas – atskleisti šeimos ir mokyklos bendradarbiavimo galimybes, įgyvendinant „Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo“ programą. Pirmame teorinės darbo dalies skyriuje apibrėžiama šeimos ir mokyklos bendradarbiavimo samprata - bendra pedagogų ir tėvų aktyvi veikla, nukreipta į ugdytinio (vaiko) visapusišką ugdymą. Šio bendradarbiavimo pagrindas – sutampantys šeimos ir mokyklos ugdymo tikslai. Antrame skyriuje atlikta mokslinės literatūros analizė atskleidė, kad rengiant jaunimą šeimai ir ugdant lytiškumą pagrindinis vaidmuo tenka šeimai. Mokykla gali prisidėti ugdydama vaikus taip, kad tai neprieštarautų tėvų vertybinėms nuostatoms. Būtent todėl tėvai turi būti įtraukti į rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo programos vykdymą, kaip aktyvūs dalyviai. Empirinis tyrimas atliktas naudojant kokybinį aprašomąjį metodą – struktūruotą interviu. Turinio analizė atlikta pagal užduotas kategorijas (uždaro kodavimo). Tyrime dalyvavo vienos Kauno vidurinės mokyklos 5 mokytojai ir 5 mokinių tėvai. Apibendrinus tyrimo rezultatus, paaiškėjo, kad mokykloje „Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo“ programos įgyvendinimas yra sudėtingas procesas, kadangi nėra sukurtos aiškios programos vykdymo strategijos. Dėl šios priežasties, nukenčia lytinio ugdymo kokybė, nes tiek mokytojai, tiek tėvai nėra tinkamai supažindinti su programos turiniu, principais, trūksta teisingos informacijos šia tema.
“Preparation of the family and sexuality education” program for schools in Lithuania, it is argued that a mature sexuality teaching can be successful if the first and major children's mentors will be parents. Therefore, institution of the implementing the program is necessary to establish and develop cooperation with children's parents. Children’s sexuality education success depends of the school and family collaboration. Recently in our society is a very unfortunate situation of the family and school collaboration. A large part of the parents has a serious strain: arising the requirements at work, time constraints, family needs, and educational innovation. How family and school must cooperate to realize of the “Family preparation and sexuality education” program? The goal of Master Thesis – discloses of family and school opportunities for cooperation to realize of the “Family preparation and sexuality education” program. In the first part defines family and school cooperation concept. It is teachers and parents activities aimed at thorough education. The cooperation base – coinciding the family and school educational goals. In the second part was made analysis of literature. It revealed the preparation of young people in developing sexuality a central role is the family. School must contribute with no conflict parent’s values. That is why parents should be involved in the “Preparation of family and sexuality education” program execution, as active participants. An empirical study was performed using a qualitative descriptive approach - structured interview. Content analysis was carried out by category (closed coding). The research included 5 teachers and 5 children’s parents from secondary school in Kaunas. The summarized results showed that in the school “Preparation of the family and sexuality education” program implementation is a complex process. There is no clear program strategy. For this reason, quality of sexuality education is less. Both teachers and parents are not adequately familiar with the program content, principles.