Krikščioniškoji kūno teologija: vedybinė kūno prasmė
K, Zydrunas |
Disertacija nagrinėja popiežiaus Jono Pauliaus II kūno teologijos pristatytą vedybinę kūno prasmę ir kaip ji įgyvendinamas santuokoje. Disertacija apima kūno teologijos literatūros apžvalgą, sužadėtinių vedybinės kūno prasmės sampratos santuokos kontekste empirinius tyrimus – kokybinį ir kiekybinį (apklausta 578 visų vyskupijų sužadėtiniai). Darbe pristatyta visavertės meilės kaip vedybinės kūno prasmės šerdies ir jos raiškos santuokoje bruožai. Empiriniai tyrimai leido atskleisti Lietuvos vyskupijų sužadėtinių vedybinės kūno prasmės raiškos santuokoje supratimo ypatumus. Tyrimais atskleista, kad daugelio Lietuvos vyskupijų sužadėtinių požiūris į meilę bei santuoką yra problemiškas ir neišreiškia vedybinės kūno prasmės idėjos suvokimo. Tyrimo rezultatai rodo būtinybę diegti papildomas ugdymo priemones, kurios padėtų sužadėtiniams įsisąmoninti vedybinę kūno prasmę ir jos išskleidimą santuokoje. Disertacijoje svarstoma, kokios priemonės tam galėtų tikti.
The thesis presents the nuptial meaning of the body which is the calling for love that every person possesses in his or her bodily nature and it analyzes how this capacity is understood by the engaged couples who are preparing for marriage. The research is based on the review of literature on theology of the body, empirical qualitative and quantitative research which serves the description of how engaged couples understand marriage. The aim of this study is to reveal the perception of the nuptial meaning of the body among the engaged couples regarding marriage. The analysis of John Paul II’s theology of the body and other theological literature was dedicated to describe the understanding of the nuptial meaning of the body. Following the Holy Scripture and Christian personalism, the features of authentic love as the core of the nuptial meaning of the body and its expression in the covenant of marriage is delineated. An interview in qualitative research was used to describe the understanding of marriage among the engaged couples. A questionnaire was employed in the quantitative research to gather the data in order to describe the viewpoint on the fulfillment of the nuptial meaning of the body in marriage among the engaged couples of the dioceses of Lithuania. The conclusion drawn is that the viewpoint of many engaged couples on marriage in the dioceses of Lithuania does not reflect the perception of the nuptial meaning of the body and its treatment. The results of the research reveal the need to renew the marriage preparation efforts and the study suggests several points that might be of some help in making the engaged couples’ viewpoint on marriage more Christian-like.