Suaugusiųjų profesinio tobulinimosi motyvai ir galimybės planuojant karjerą
Krauklytė, Lina |
Lietuvoje šiuo laikmečiu labai aktualus suaugusiųjų profesinis tobulinimasis, kadangi sparčiai kinta darbo rinka bei informacinės technologijos, sparčiai vystosi šalies ūkis. Vykstantys socialiniai ir ekonominiai pokyčiai verčia suaugusius nuolat tobulintis, įgyjant naujų žinių ir patirties. Suaugusiųjų profesinis tobulinimasis kyla ne tik dėl darbo rinkos kaitos ar informacinių technologijų kaitos, jis sudaro sąlygas suaugusiųjų bendrosios kultūros ugdymuisi bei suaugusiojo asmenybės socialinio statuso kilimui. Todėl labai svarbu aiškintis suaugusiųjų motyvus ir galimybes profesiniam tobulinimuisi, šioje gan sparčiai besikeičiančioje visuomenėje. Lietuvoje suaugusiųjų švietimu rūpinasi Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Suaugusiųjų mokymusi rūpinasi ne tik valstybė, bet ir nevyriausybinės organizacijos. Nemenką indėlį į suaugusiųjų mokymosi visą gyvenimą plėtotę, įdeda Lietuvos suaugusiųjų švietimo asociacija. Ši asociacija rūpinasi informacinės medžiagos leidimu, metodinės medžiagos leidimu. Informuoja visuomenę apie mokymosi visą gyvenimą prieinamumą. Remia ir organizuoja mokymo programas, tyrimų programas. Tyrimo probleminiai klausimai: - kokie suaugusiųjų profesinio tobulinimosi motyvai planuojant karjerą, - kokios suaugusiųjų profesinio tobulinimosi galimybės planuojant karjerą. Tyrimo objektas: suaugusiųjų profesinis tobulinimasis planuojant karjerą. Tyrimo tikslas: atskleisti įmonėse bei įstaigose dirbančiųjų suaugusiųjų profesinio tobulinimosi motyvus ir galimybes planuojant karjerą Tyrimo uždaviniai: 1. apžvelgti motyvus, paskatinusius suaugusiuosius tobulintis planuojant karjerą. 2. išsiaiškinti suaugusiųjų profesinio tobulinimosi galimybes planuojant karjerą. 3. pagrįsti suaugusiųjų profesinio tobulinimosi motyvus, poreikius galimybes planuojant karjerą. 4. palyginti suaugusiųjų profesinio tobulinimosi motyvus, poreikius bei galimybes pagal veiklos sektorius Tyrimo hipotezė • Biržų rajono įmonėse bei įstaigose dirbančiųjų suaugusiųjų profesinio tobulinimosi motyvai ir galimybės planuojant karjerą pasiskirsto skirtingai: - Pedagogai bei tarnautojai yra labiau motyvuoti profesiniame tobulėjime planuojant karjerą nei privataus sektoriaus suaugusieji; - Privataus sektoriaus suaugusieji mažiau nei pedagogai ir tarnautojai turi profesinio tobulinimosi galimybių. Tyrimo metodai: - Mokslinės literatūros analizė (mokslinių literatūros šaltinių analizė ir palyginimas); - Dokumentų analizė (dokumentų, reglamentuojančių suaugusiųjų profesinį tobulinimąsi analizė) ; - Anketinė apklausa (suaugusiųjų dirbančių valstybinėse ir privataus sektoriaus įmonėse apklausa).
The society and its values are changing. Scientific discoveries which occur everyday and the changes of the economy and labor market are forcing us to change ourselves and strive for the new competencies. Europe is going towards the knowledge based society and economy. The term “Life long learning” is like a motto towards the new society – to the creation of the knowledge based society. The accessibility to the newest information and knowledge, motivation and skills to use wisely those resources in favor of whole society become a factor more than ever which rise the competence of Europe, people’s working capacity and applicability (the Life long learning Memorandum, 2001, p. 10) Lithuania hasn’t stayed apart when Lithuania joined the modern society of Europe which popularizes the life long learning. A lot of attention is devoted to the comprehensive adults‘ professional training in Lithuania as well as in other European countries. The adults‘ professional training is very urgent issue of nowadays in Lithuania when the labor market and information technologies are changing rapidly and the economy of the country is developing fast. The adults show the interest to be the modern and educated part of the society while accepting such a comprehensive and fast change. The adults are forced to train themselves continually and to acquire new knowledge and experience because of social and economic changes. The necessity of the adults‘ professional training rises not only because of the changes in the labor market and information technologies, but it creates the conditions for the rise of the adults’ common cultural education and personality’s social status. That’s why it is so important to find out the motives and opportunities of the adults‘ professional training in this rapidly changing society. Object of the research: the adults‘ professional training. Goal of the research: the establishment of the motives and opportunities of the adults‘ professional training. Methods of the research: the analysis of the scientific literature (the analysis of the sources of the scientific literature and their comparison); the analysis of documents (the analysis of the documents which regulate the adults’ professional training); the questionnaire interrogatory (the interrogatory of adults working in the public and private sectors enterprises). The research was implemented from January till October of 2008 at the private enterprises, the public sector organizations, schools of Biržai district. One hundred twenty adults from various organizations of Biržai district participated in the interrogatory – it was interrogate 40 public servants, teachers and employees of private sector in each organization. The results of the research showed that adults perceive the importance of their knowledge and skills in the changing labor market and they are for continual training. The main motive (which stimulate to learn while planning their career) of the majority interrogated adults’ was a wish to perform their work in a better way. According to the opinion of interrogated adults, a need for the professional training occurs when they feel that the knowledge which they have is not enough to perform their work. The constant improvement of information technologies, the rapid changes in the labor market, mobility in the labor market created the need for training also. Adults have possibilities to participate in the professional trainings several times a year and employers create constantly the conditions for training. Adults attend short-term and long-term seminars, listen to various lectures, they study at the part-time and continuous studies, learn in the training courses of the labor market.