Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/119884
Type of publication: master thesis
Field of Science: Psichologija / Psychology (S006)
Author(s): Pieczulis, Danguola
Supervisor: Gustainienė, Loreta
Title: Lietuvoje ir Lenkijoje gyvenančių mokytojų sociodemografinių charakteristikų, psichologinės gerovės ir pasitenkinimo darbu sąsajos
Other Title: Relationships between sociodemographics characteristics, psychological well-being and job satisfaction of teachers living in Lithuania and Poland
Extent: 74 p.
Date: 3-Jun-2009
Keywords: psichologinė gerovė;pasitenkinimas darbu;sociodemografinės charakteristikos;psychological well-being;job satisfaction;sociodemographics characteristics
Abstract: Tyrimo tikslas - nustatyti ar Lietuvoje ir Lenkijoje gyvenančių mokytojų psichologinė gerovė ir pasitenkinimas darbu skiriasi atsižvelgiant į sociodemografines charakteristikas (lytį amžių, darbo stažą, šeimyninę padėtį) bei nustatyti mokytojų psichologinės gerovės ryšį su pasitenkinimu darbu. Naudotos metodikos: C. Ryff psichologinės gerovės klausimynas, P. Spector pasitenkinimo darbu klausimynas. Tyrime dalyvavo 240 mokytojų: 74 Lietuvoje gyvenantys lietuviai mokytojai, 73 Lenkijos lietuviai mokytojai ir 93 Lenkijos lenkai mokytojai. Tyrimo rezultatai parodė, kad Lietuvoje ir Lenkijoje gyvenančių mokytojų psichologinė gerovė bei pasitenkinimas darbu skiriasi atsižvelgiant į sociodemografines charakteristikas (lytį, amžių, darbo stažą, šeimyninę padėtį). Taip pat nustatyta, kad kuo aukštesni Lietuvoje ir Lenkijoje gyvenančių mokytojų psichologinės gerovės rodikliai, tuo aukštesni pasitenkinimo darbu rodikliai.
The aim of the study was to establish whether is a difference in psychological well-being and job satisfaction between teachers living in Lithuania and Poland, taking into consideration sociodemographics characteristics (sex, age, job seniority, family situation) as well as to establish the connection between psychological well-being of teachers and their job satisfaction. Applied methodology: C. Ryff psychological well-being scale, P. Spector job satisfaction survey The subjects of the study were 240 teachers: 74 Lithuanians teaching in Lithuania, 73 Lithuanians teaching in Poland and 93 Polish teaching in Poland. The results of the study showed that there is difference in psychological well-being and job satisfaction between teachers living in Lithuania and Poland, taking into consideration sociodemographics characteristics (sex, age, job seniority, family situation). It is also established that the higher psychological well-being rates of teachers from Lithuania and Poland are, the higher job satisfaction rates are.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/119884
Appears in Collections:VDU, ASU ir LEU iki / until 2018

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

12
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

19
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.