Ar prisimename tai, ką matome? Regimųjų vaizdų ribų išplėtimo tyrimas
Jankūnaitė, Jurgita |
Tyrimo tikslas – ištirti, kuriais atvejais įvyksta ribų išplėtimas iš atminties perpiešiant skirtingo turinio paveikslėlius. Regimųjų vaizdų ribų išplėtimo tyrimo metodika buvo sukurta remiantis Hubbard ir bendraautorių (2010) parašyta „Boundary extension: Findings and theories“ metaanalize. Metodiką sudaro 12 stimulų (matmenys 10x15 cm), kuriuose vaizduojamas fotografuotas vaizdas arba piešinio eskizas. Pateikiamoje stimulinėje medžiagoje vaizduojami skirtingo turinio vaizdai – užbaigtas objektas, objektas su nukirptais kraštais, emociškai neutralus, pozityvus ir neigiamas objektas, judantis objektas. Tyrime dalyvavo 120 tiriamųjų, kurių amžius nuo 14 – 45 metų (amžiaus vidurkis 25,6 m.). Tiriamieji buvo suskirstyti į tris grupes: 1. 14 – 19 metų (imtinai) paaugliai; 2. 20 – 30 metų (imtinai) jaunieji suaugusieji; 3. 31 – 45 metų (imtinai) vyresnieji suaugusieji. Pirmoji hipotezė, teigianti, kad ribų išplėtimas dažnesnis iš atminties perpiešiant paveikslus, vaizduojančius objektus su nukirptais kraštais, nei vaizduojančius užbaigtus objektus, pasitvirtino. Antroji hipotezė, teigianti, kad ribų išplėtimas dažnesnis iš atminties perpiešiant paveikslus, vaizduojančius emociškai neutralius objektus, nei vaizduojančius emociškai pozityvius ar emociškai įtemptus objektus, nepasitvirtino. Palyginus paveikslus pagal jų emocinį turinį nustatyta, kad ribų išplėtimas dažnesnis iš atminties perpiešiant paveikslus, vaizduojančius emociškai pozityvius ar emociškai įtemptus objektus, nei piešiant paveikslus, vaizduojančius emociškai neutralius objektus. Trečioji hipotezė, teigianti, kad ribų išplėtimas iš atminties perpiešiant paveikslus, vaizduojančius judančius objektus, atsiskleidžia iš numatomos objekto judėjimo krypties – kairės pusės, nepasitvirtino. Nustatyta, kad ribų išplėtimas atsiskleidė piešinio viršuje (paukštis) ir apačioje (mašina). Taip pat, nepasitvirtino ir ketvirtoji hipotezė, teigianti, kad skirtingo turinio stimulinės medžiagos ribų išplėtimas iš atminties perpiešiant paveikslus, dažnesnis tarp paauglių (14 – 19 m.) ir vyresniųjų suaugusiųjų (31 – 45 m.), nei tarp jaunesniųjų suaugusiųjų (20 – 30 m.). Nustatyta, kad jaunesnieji suaugusieji (20 – 30 m.) piešdami paveikslus, kurie vaizduoja užbaigtą objektą – kamuolį, objektą su nukirptais kraštais – tvorą su šiukšliadėžėmis, emociškai neutralų objektą – puodelį ir kėdę, emociškai pozityvų objektą – drugelį, yra labiau linkę į ribų išplėtimą. O vyresnieji suaugusieji (31 – 45 m.) – piešdami paveikslus, kurie vaizduoja užbaigtą objektą – meškiuką ir kamuolį, emociškai pozityvų objektą – drugelį, emociškai įtemptą objektą – taurę su šukėmis ir judantį objektą – paukštį. Pasitvirtino penktoji hipotezė. Kaip ir buvo tikėtasi, skirtingo turinio stimulinės medžiagos ribų išplėtimas iš atminties perpiešiant paveikslus, dažnesnis tarp moterų, nei tarp vyrų. Nustatyta, kad moterys, iš atminties perpiešiant paveikslus, vaizduojančius emociškai pozityvius objektus – drugelį, emociškai įtemptus objektus – vorą ir judantį objektą – mašiną, yra labiau linkę į ribų išplėtimą. Šeštoji hipotezė, teigianti, kad ribų išplėtimas dažnesnis iš atminties perpiešiant paveikslus, vaizduojančius pieštus vaizdus, nei vaizduojančius fotografuotus vaizdus, pasitvirtino iš dalies. Nustatyta, kad paveikslų, kuriuose pavaizduotas nukirptas objekto kraštas, emociškai pozityvus objektas ir judantis objektas – ribų išplėtimas labiau atsiskleidžia iš atminties perpiešiant piešto eskizo paveikslą, o paveikslų, kuriuose pavaizduotas užbaigtas objektas ir emociškai neutralus objektas – perpiešiant fotografuotus vaizdus.
The goal of this study was to investigate in which cases boundary extension occurs when repainting visual images with different content from your memory. Method that were used in this study is based on meta-analysis conducted by Hubbard and co-authors (2010), it is called „Boundary extension: Findings and theories“. Method consists of 12 stimuli (dimensions 10x15 cm), which shows photographic image or sketch of a painting. Presented stimuli material contains images with different content – finished object, object with its corners removed, emotionally neutral, positive and negative object, moving object. 120 respondents participated in the study, their age ranged from 14 to 45 years old (average age - 25,6). Subjects were divided into three groups: 1. 14 – 19 years old (inclusively) teenagers; 2. 20 – 30 year old (inclusively) young adults; 3. 31 – 45 year old (inclusively) older adults. First hypothesis, stating that boundary extension is more frequent with images of objects with removed corners than those of finished objects repainted from memory, was confirmed. Second hypothesis, stating that boundary extension is more frequent with images of emotionally neutral objects than those of emotionally positive or intense objects repainted from memory, was not confirmed. After comparing images in terms of their emotional content it was found, that boundary extension is more often when images repainted from memory contain emotionally positive or emotionally intense objects, rather than with drawing images that contain emotionally neutral objects. Third hypothesis, stating that boundary extension while repainting images, that contain containing moving objects, form memory, unfolds from expected direction of object movement – left side, was not confirmed. It was found that boundary extension unfolded at the top of painting (bird) and at the bottom of painting (vehicle). The fourth hypothesis was not confirmed either, it states that boarder extension while repainting images from memory with different content stimuli material is more likely to happen among teenagers (14 – 19) and older adults (31 – 45), than younger adults (20 – 30). It was found that younger adults (20 – 30) are more drawn toward extension of boundaries while drawing images which contain finished object – ball, object with its corners removed – fence with trash bins, emotionally neutral object – cup and chair, emotionally positive object – butterfly. Older adults (31 – 45) are more drawn toward extension of boundaries while painting images that shows finished object – bear and ball, emotionally positive object – butterfly, emotionally intense object – glass with smithereens and moving object – bird. Fifth hypothesis was confirmed. As expected, boundary extension when repainting images of different content from memory is more often with women than men. It was found that women are more drawn toward extension of boundaries while drawing images which contain emotionally positive objects – butterfly, emotionally intense objects – spider and moving object – vehicle. Sixth hypothesis, stating that boundary extensions is more often when repainting images from memory that were painted and are not photographical images, was partly confirmed. It was found that with paintings which contain objects with removed boarder, emotionally positive object and moving object – boarder extensions unfolds more when repainting image of drawn sketch, and with images that contains finished object and emotionally neutral object – boarder extensions unfolds more when repainting photographed images.