Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/118981
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPruskus, Valdas-
dc.contributor.authorGediun, Kristina-
dc.date.accessioned2020-12-22T17:28:47Z-
dc.date.available2020-12-22T17:28:47Z-
dc.date.issued2007-05-17-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12259/118981-
dc.description.abstractŠiame darbe nagrinėjama problema - Kas įtakoja moksleivių domėjimąsi aplinkosaugos tema, kaip supranta patys moksleiviai jos vietą vertybių skalėje ? Aplinkosaugos kaip vertybės tema nėra plačiai tiriama, todėl darbo tikslu laikiau ištirti, koks X ir XII klasių moksleivių požiūris į aplinkosaugą kaip vertybę, kokie veiksniai turi įtakos šio požiūrio formavimuisi. Tikslui įgyvendinti keliami šie uždaviniai: • Pateikti aplinkosaugos kaip vertybės samprata. • Išnagrinėti Lietuvos Respublikos Valstybės ir Švietimo dokumentuose deklaruojamą požiūrį į aplinkosaugą. • Išsiaiškinti moksleivių lūkesčius ir poreikius, jų požiūrį į mokykloje dėstomus gamtosaugos dalykus ir jų priimtinumą. • Išsiaiškinti aplinkosaugos vietą moksleivių vertybių skalėje. • Išsiaiškinti mokytojų požiūrį į aplinkosaugą ir šio dalyko priimtinumą moksleivių tarpe. • Išsiaiškinti tėvų požiūrį į gamtosaugos dalykų dėstymą mokykloje ir jų svarbą bei būtinumą kuriant saugią visuomenės ir vaikų ateitį.lt
dc.description.abstractThe subject of this paper is the attitude of the senior pupils towards environment protection. The analysis problem is the attitude of senior pupils towards the motivation to pursue environment protection. The purpose of the paper is to survey what attitude pupils of 10th and 12th grade have towards environment protection as value in order to find out factors that have the greatest on the formation of the attitude. Tasks for carrying out this purpose: 1. To present the notion of environment protection as value; 2. Look into documentation of Lithuanian government and Education about proclaimed point in environment protection. 3. Look into expectation and needs of senior pupils, they view into teaching of environment protection objects. 4. Look into senior pupils values scale, what is the environment protection value in. 5. Look into teachers view about environment protection, acceptability this for senior pupils. 6. Look into parents view about teaching environment protection object in school, an importance for creating safe society and pupils future. Hypotheses raised: 1. Pupils think, that environment protection object are necessary, because to help in adaptation in society, in understanding processes in nature, economic. 2. Parents are interested in environment protection and think, that pupils get in school little information and near theoretical knowledge should be develop practical skills. 3. Senior pupils think, that information about environment protection subject in school they have enough and in lectures is interested. 4. Teachers think, that to developing of environment protection object value to allot many attention and pupils are interested in air pollution questions.en
dc.description.sponsorshipŠvietimo akademijalt
dc.description.sponsorshipVytauto Didžiojo universitetaslt
dc.format.extent126 p.-
dc.language.isolt-
dc.subjectAplinkosaugalt
dc.subjectšvietimaslt
dc.subjectmoksleiviailt
dc.subjectvertybėslt
dc.subjectEnvironment protectionen
dc.subjecteducationen
dc.subjectpupilsen
dc.subjectvaluesen
dc.subject.otherSociologija / Sociology (S005)-
dc.titleVyresnių klasių moksleivių požiūris į aplinkosaugą kaip vertybęlt
dc.title.alternativeAttitude of the senior pupils towards environment protection of values objecten
dc.typemaster thesis-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.deptŠvietimo akademija-
Appears in Collections:VDU, ASU ir LEU iki / until 2018
Files in This Item:
Show simple item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

8
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

4
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.