Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/117989
Type of publication: master thesis
Field of Science: Informatika / Informatics (N009)
Author(s): Bernotas, Marijus
Title: Daiktų interneto programavimo galimybių tyrimas
Other Title: The research of programming capabilities of Internet of Things
Extent: 58 p.
Date: 4-Jun-2018
Keywords: iot;daiktų internetas;microbit;daiktų internetas ugdymo procese;internet of things;IoT;microbit;IoT in education
Abstract: Daiktų internetas (toliau DaI) – tai sparčiai populiarėjanti informacinių technologijų šaka. Tačiau DaI e. mokymosi kontekste yra per mažai ištirtas ir šiuolaikinėse mokyklose mokantis informatikos ne visada naudojamas. Ši technologija patraukli programavimo ir elektronikos entuziastams. Ji taip pat galėtų būti patraukli ir mokyklų moksleiviams bei kitiems besimokantiems informacinių technologijų. Šis darbas leidžia šiuo metu Lietuvos švietimo įstaigose platinamus valdiklius micro:Bit naudoti, kaip DaI įrenginius, jų duomenis pateikiant mokymo įstaigos žiniatinklio serveryje ir juos valdant iš žiniatinklio serverio. Taip pat šiame darbe mikrovaldikliai micro:Bit integruojami su e. mokymosi sistema, kurią galima pasiekti iš žiniatinklio naršyklės. Pateikiamas teorinis mikrovaldiklių programavimo galimybių tyrimas ir praktinis programinės įrangos prototipas, kuriame mokiniai gali programuoti mikrovaldiklius kaip daiktų interneto įrenginius.
The Internet of Things (IoT) is a rapidly growing area of Information Technologies. However, there is a little progress in introducing this technology to programming classes in a modern school. IoT technology is attractive to amateur coders and makers hobbyist community, so this technology could attract pupils, students and others who want to learn IT. This work is intended to make use of BBC micro:Bit microcontrollers, which are widely distributed in Lithuanian schools and has no internet capabilities, as IoT devices. Data from these microcontrollers can be sent to organization’s web server. Also, the devices could be controlled from the web server. Micro-bit microcontrollers are integrated with ”Moodle” e-learning system, which can be accessed from a web browser. This dissertation provides theoretical research of opportunities for microcontroller programming and provides the prototype of practical solution, which allows schoolchildren to program the devices for IoT solutions.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/117989
Affiliation(s): Švietimo akademija
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:VDU, ASU ir LEU iki / until 2018

Files in This Item:
marijus_bernotas_md.pdf518 kBAdobe PDF   Until 2022-06-01View/Open
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

7
checked on May 1, 2021

Download(s)

3
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.