Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/117880
Type of publication: master thesis
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Jasionienė, Gintarė
Title: Viduriniojo mokyklinio amžiaus mokinių lyderystės muzikinėje veikloje raiška
Other Title: Expression of school learners’ leadership in music activities
Extent: 67 p.
Date: 5-Jun-2014
Keywords: lyderystė;pagrindinio ugdymo mokykla;muzikinė veikla;expression of leadership;of middle age school;students in music activities
Abstract: Šiandieninėje muzikos pedagogikoje itin akcentuojamas siekis humanizuoti ugdymo procesą, t.y. orientuoti į mokinio individualybę, jo saviraiškos skatinimą, gebėjimus prisiimti lyderio vaidmenį. Šiame straipsnyje analizuojama viduriniojo mokyklinio amžiaus (14–16 metų) mokinių lyderystės muzikinėje veikloje raiška, tiriant Alytaus pagrindinio ugdymo mokyklas. Atskleistas reikšmingas skirtumas tarp mokinių nurodyto lyderystės visų apraiškų (iniciatyvumo, kūrybiškumo, meniškumo, inovatyvumo) empirinių požymių gana aukšto svarbos lygio ir daug žemesnio šių požymių raiškos muzikinėje veikloje lygio. Tai rodo pasirinktos temos aktulumą ir galimybes plėtoti lyderystės raišką bendrojo ugdymo mokykloje.
Contemporary music education particularly emphasises the objective to humanise the process of education, i.e., to focus on the individuality of the learner, to stimulation of his/her self-expression and abilities to assume the role of a leader. The paper analyses the expression of leadership of secondary school learners (aged 14–16) in music activities, which was explored during the research conducted in Alytus schools of basic education. The statistically significant difference was established between the high level of importance of all the empirical features of manifestations of leadership (initiative, creativity, artistry, innovation) and a considerably lower level of expression of these empirical features in music education. This substantiates the topicality of the chosen theme and possibilities of enhancing expression of leadership in schools of general education.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/117880
Affiliation(s): Švietimo akademija
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:VDU, ASU ir LEU iki / until 2018

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

8
checked on May 1, 2021

Download(s)

6
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.