Tėvų vadybinės kompetencijos raiška auklėjant pradinuką šeimoje
Saletienė, Anželika |
Tėvų vadybinė kompetencija planuojant, organizuojant ir vykdant 7-11 metų vaikų auklėjimo pareigą, pasireiškia gebėjimu kelti auklėjamuosius tikslus, tinkamų metodų ir būdų pasirinkimu jiems pasiekti, gebant kūrybiškai organizuoti auklėjimo procesą. Akivaizdu, kad auklėjant vaikus šeimoje, šiandien nepakanka derinti meilę ir tradicinį vaikų auklėjimą, nes gyvenimas iš žmogaus reikalauja platesnių kompetencijų, todėl kyla naujų gebėjimų, demokratiškos veiklos įgūdžių poreikis. Organizuodami vaikų auklėjimą šeimoje, tėvai prioritetą skiria tokiems auklėjimo metodams, kaip: asmeninis tėvų pavyzdys; pagyrimai, padrąsinimai, paskatinimai; teigiamų įpročių ugdymas (higienos, mokymosi, ir kt.) Kaip mažiausią reikšmę turintys vaikų auklėjimui metodai, anot tėvų ir pedagogų yra nurodymai, paliepimai, griežtas pokalbis. Svarbiausi tėvų vadybiniai gebėjimai vaikų auklėjimui yra gebėti išklausyti vaiką, gebėti pozityviai spręsti problemas, gebėti siekti iškeltų auklėjimo tikslų, gebėti kurti palankią auklėjimui aplinką ir organizuoti vaiko veiklą. Tėvai ir pedagogai mano, kad yra tikslinga organizuoti tėvams seminarus, kurių metu jie keltų vadybinės kompetencijos lygį vaikų auklėjimo srityje, įgydami reikiamų žinių, gebėjimų ir įgūdžių apie vaikų auklėjimą.
Admission of Lithuania to the European Union, its integration with the Western democratic world and global transformation of the industrial society into knowledge-based society and economy has stipulated certain changes affecting Lithuania’s families in a cardinal way. It is obvious that bringing up a child in a family requires more than just blending love with traditional upbringing, because life itself places greater demands of broader competences on a person thus forming the need for new abilities and skills related to democratic activities. Management competence of parents in planning, organising and fulfilling the duty of upbringing their children manifests itself in capabilities to raise educative goals and choose appropriate methods and ways for their attainment while organising the process in a creative way. Parental management competence helps an individual to acquire spiritual values which sublimate the nature of a human being and enable him/her to establish the adequate relationship with the world, based on values and to become an authentic person leading meaningful life and finding significance in it. Today families normally choose to bring up their children following the principles of the democratic style. Main informational sources providing knowledge concerning child upbringing, most commonly chosen by parents are family traditions and conversations with teachers. Most parents and pedagogues agree that it is not easy to introduce the acquired knowledge on upbringing children into practice because parents lack pedagogical – psychological knowledge. While organising the upbringing process of children at home, parents’ prioritize such methods as: personal example of parents; praising, encouragement; cultivation of positive habits (hygiene, studying, etc.) According to parents and teachers, the least influential methods of child upbringing are instructions, commands and strict conversation. The key management abilities of parents, upbringing children are ability to hear out their child, be capable to find positive solutions to the problems, achieve raised targets, be capable of creating positive educative surroundings and organize the child’s activities. Parents and pedagogues believe that it is purposeful to organise seminars to parents, where they could raise their level on management competences through acquiring knowledge, abilities and skills necessary for child upbringing.