Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/1140
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Crow, Sherry R.;Knoell, Christopher M.;Kracl, Carrie;Harshbarger, Dena
Title: Do you think like a fifth-grader? Exploring the teacher characteristics of importance to students from two diverse elementary schools in a rural Midwestern community
Other Title: Ar mąstai kaip penktokas? Mokytojų charakteristikų, svarbių dviejų skirtingų pradinių mokyklų mokiniams Vidurio Vakarų kaimiškoje bendruomenėje, tyrimas
Is part of: International journal of psychology: a biopsychosocial approach, 2015, [Vol.] 17, p. 39-56
Date: 2015
Keywords: Student-teacher relationships;Teacher characteristics;Poverty and affluent schools;Mokytojų ir mokinių santykiai;Mokytojų elgesys;Skurdžios ir turtingos mokyklos
Abstract: Background. Since 2002, No Child Left Behind has caused administrators to place great emphasis on academic learning. This has practitioners seeking strategies that will produce student academic growth, yet few are looking to bolster student-teacher relationships (S-T relationships), a strategy that has shown promise in the area of student achievement for students of differing abilities and in different types of schools and situations. Purpose. The purpose of this study was to explore S-T relationships and answer the central question: “What teacher behaviors influence fifth-grade students’ perceptions of desirable teacher characteristics?” Method. Research was conducted with the primary qualitative data collected from 24 semi-structured student interviews. Results and discussion. Results revealed teacher behaviors that were valued by students. The behaviors included consistent help (with high expectations); a sense of humor; active listening, providing for a sense of community, and several others. The identification of these behaviors could provide goals for personal development by teachers, as well as assist administrators and other hiring officials searching for potentially successful hires. These themes could also provide a foundation around which a perceiver survey could be developed. Conclusions. Regardless of circumstances and developments, educators and districts must never overlook the importance of cultivating student-teacher relationships in their classrooms.
Darbo problema. Nuo 2002 metų įsigalėjusi nuostata neturėti nei vieno nepažangaus mokinio privertė mokyklos administratorius susitelkti į akademinius mokinių pasiekimus. Tai paskatino mokytojus ieškoti būdų, kurie pagerintų akademinius pasiekimus, tačiau mažai iš jų kreipė dėmesį į santykio tarp mokytojo ir mokinio gerinimą. Tokio ryšio puoselėjimas skatina įvairų gebėjimų lygį turinčius ir skirtingo tipo mokyklose besimokančius mokinius siekti akademinių žinių. Tikslas. Šio tyrimo tikslas – išanalizuoti mokinio ir mokytojo tarpusavio santykius ir atsakyti į klausimą, kokias mokytojų savybes penktokai suvokia kaip pageidautinas. Metodas. Tyrimas atliktas naudojant kokybinį metodą ir išanalizavus 24 pusiau struktūruotų mokinių interviu duomenis. Rezultatai. Atskleistos mokinių vertinamos mokytojų charakteristikos, tokios kaip nuolatinės pagalbos teikimas, humoro jausmas, aktyvus klausymasis ir keletas kitų. Šių charakteristikų išskyrimas padėtų mokytojams užsibrėžti asmeninio tobulėjimo tikslus, o mokyklų administratoriams praverstų atrenkant pedagoginį personalą. Tyrimo rezultatai naudingi ir siekiant toliau plėtoti šios srities tyrimus (atliekant suvokimo analizę). Išvados. Kokia situacija ir išsivystymo lygmuo regionuose bebūtų, ugdymo personalas turėtų atkreipti dėmesį į mokytojo ir mokinio tarpusavio santykių plėtojimo svarbą.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/1140
http://dx.doi.org/10.7220/2345-024X.17.3
https://hdl.handle.net/20.500.12259/1140
Appears in Collections:International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach / Tarptautinis psichologijos žurnalas: biopsichosocialinis požiūris 2015, [vol.] 17

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

98
checked on Dec 9, 2019

Download(s)

90
checked on Dec 9, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.