Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/113244
Type of publication: master thesis
Field of Science: Transporto inžinerija / Transport engineering (T003)
Author(s): Gedvilas, Antanas
Title: Variklinių alyvų tribologinių savybių vertinimas
Other Title: Evaluation of the tribological properties of motor oils
Extent: 46
Date: 21-May-2018
Keywords: Variklinė alyva;bazinė alyva;trinties koeficientas, slydimo greitis.;Engine oil;basic oil;friction coeficient;slide speed.
Abstract: Baigiamajame darbe pateikiamas, dviejų, skirtingos prigimties, variklinių alyvų, tribologinių savybių vertinimas. Pirmoji variklinė alyva 0W-40 pagaminta iš IV klasės bazinės sintetinės alyvos. Antroji 5W-40 - iš III klasės bazinės mineralinės alyvos. Alyvų tyrimai atlikti naudojant trinties porą pirštas – diskas. Tyrimai atliekami trejose 40, 80 ir 120 °C temperatūrose. Sudaromas 4, 6, 8 ir 12 MPa trinties poros kontaktinis slėgis. Trinties poros slydimo greitis nuo 0,001 m/s iki 5 m/s. Atlikus tyrimus nustatyta trinties koeficiento priklausomybė nuo slydimo greičio, temperatūros ir kontaktinio slėgio. Ribinio tepimo atvejais didesnė trintis išlikdavo naudojant 5W-40 variklinę alyvą. Mišraus tepimo metu, esant 80 bei 120 °C temperatūroms, prasčiau tepa 0W-40 variklinė alyva. Mažiausia trintis pasireiškė esant 4 MPa kontaktiniam slėgiui, 40 °C temperatūroje. Nustačius 0,5 m/s slydimo greitį, trinties koeficientas buvo 0,006, tepimui naudojant 0W-40 variklinę alyvą. Tomis pačiomis sąlygomis, tepant 5W-40 varikline alyva, trinties koeficientas buvo 0,009. Didinant temperatūrą ir kontaktinį slėgį trinties koeficientas didėjo. Didinant slydimo greitį, trinties koeficientas mažėjo greičiau esant žemesnei alyvos temperatūrai ir mažesniam, trinties poroje sukurtam, kontaktiniam slėgiui.
In this Master thesis a tribological assessment of two engine oils of different nature is presented. The first investigated oil is an engine oil 0W-40, made of IV class basic synthetic oil. The second one is 5W-40, made of III class basic mineral oil. Oil tests were made using a pin-on-disc friction pair. Tests were made at 40, 80 and at 120 °C temperatures. Friction pair was affected by 4, 6, 8 and 12 MPa contact pressure. The slide speed of the friction pair was from 0.001 m/s to 5 m/s. The tests focused on measuring the friction coefficient μ dependence from slide speed, temperature and contact pressure. In the case of boundary lubrication, friction stayed bigger when using 5W-40 engine oil. In the case of mixed lubrication, at 80 and at 120 °C temperatures the 0W-40 engine oil lubricates worse. The smallest friction was at 4 MPa contact pressure and at 40 °C temperature. When 0.5 m/s slide speed was set, friction coefficient was 0.006 while testing with the 0W-40 engine oil. The results revealed that increasing the temperature and the contact pressure, friction coefficient also increased. When testing with the 5W-40 engine oil at same conditions, friction coefficient was 0.009. When increasing the temperature and contact pressure, the friction coefficient increased. When increasing the slide speed, the friction coefficient decreased faster at lower oil temperature and at a smaller contact pressure on the friction pair.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/113244
Affiliation(s): Žemės ūkio akademija
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:VDU, ASU ir LEU iki / until 2018

Files in This Item:
antanas_gedvilas_md.pdf1.22 MBAdobe PDF   Until 2022-05-02View/Open
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

7
checked on May 1, 2021

Download(s)

2
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.