Pavojaus kelyje suvokimo įgūdžių ir vairavimo saviveiksmingumo sąsaja
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT | ||
LT | ||
LT | ||
LT | ||
LT |
Date |
---|
2020 |
Nepakankamas pastabumas pavojams kelyje, netinkamas realių ar potencialių pavojų vairuojant įvertinimas – viena iš aktualiausių eismo įvykių priežasčių. Netinkamas pavojaus vairuojant vertinimas trukdo vairuotojams pasirinkti eismo saugumą užtikrinančius sprendimus. Sprendimų priėmimas vairuojant yra kompleksinis reiškinys, kuriame svarbi ne tik vairavimo patirtis ar turimi vairavimo įgūdžiai, bet ir psichologiniai aspektai, pavyzdžiui individualus savo vairavimo įgūdžių vertinimas ir pasitikėjimas jais. Verta pažymėti, kad tyrimuose sutinkama pavojaus kelyje suvokimo įgūdžių įvertinamo metodų įvairovė (savižinos skalės, statiškos nuotraukos, filmuoti klipai ir pan.). Tačiau, tyrimų rezultatų kontraversiškumas, neleidžia išskirti efektyviausio pavojaus kelyje suvokimo įgūdžių įvertinimo metodo. Todėl, šio tyrimo tikslas – nustatyti skirtingais vertinimo metodais įvertintų pavojaus kelyje suvokimo įgūdžių sąsajas su vairavimo saviveiksmingumu. Tyrime dalyvavo 99 universiteto studentai (27,3% vaikinų, 72,7% merginų; vidutinis amžius 24,09±6,5 m., o vairavimo stažas – 5,2 m.; 45% nurodė vairuojantys kasdien). Pavojaus kelyje suvokimo įgūdžiai įvertinti dviem būdais. Subjektyviam vertinimui naudota šešių teiginių savižinos skalė (White, Cunningham, Titchener, 2011). Objektyvesniam įvertinimui naudotas iš 27 statiškų nuotraukų sudarytas lietuviškas pavojaus kelyje suvokimo testas (Tūskė ir kt., 2019). Vairavimo saviveiksmingumas įvertintas 12 teiginių Adelaidės vairavimo saviveiksmingumo savižinos skale (George, Clark, Crotty, 2007). Tyrime dalyvavę vaikinai geriau vertina savo vairavimo įgūdžius (aukštesnis vairavimo saviveiksmingumas) bei teigia geriau atpažįstantys pavojų kelyje nei tyrime dalyvavusios merginos. [...]