Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/111550
Type of publication: journal article
Author(s): Armağan Doğan, Huriye
Title: Perception of the Modern Movement in architecture as cultural heritage
Other Title: Modernizmo percepcija architektūroje, kaip kultūros pavelde
Is part of: Meno istorija ir kritika, 2020, nr. 16, p. 65-78
Date: 2020
Keywords: Modern Movement;Perception;Heritage;Strategy;Valuže;Modernizmas;Percepcija;Paveldas;Strategija;Vertė
Abstract: When the definition of cultural heritage in architecture is questioned regarding the perception of society, the results demonstrate that people identify cultural heritage as both material and spiritual achievements in the past and as a reflection of identity associated with historical monuments. Furthermore, the distinction between monument and cultural heritage does not have a well-distinguished definition for society in most cases. Therefore, the perception of people in the appraisal of cultural heritage consistently obscures the protection process, especially regarding the heritage of the Modern Movement era in architecture which started to be seen in the 20th century. While the experts acknowledge Modern Movement artefacts as cultural heritage, in most cases the perception of non-experts differs. Therefore, its architectural merit is not appreciated by society in the way it deserves, neither as an artefact nor as cultural heritage. By both literature review and performed research, this paper aims to analyse the reasons which create deprecation regarding the evaluation of Modern Movement heritage. Furthermore, it tries to suggest a series of actions which can be taken for achieving the protection of Modern Movement heritage.
Kai, atsižvelgiant į visuomenės suvokimą, abejojama kultūros paveldo apibrėžimu architektūroje, rezultatai rodo, jog žmonės kultūros paveldą identifikuoja kaip dvasinius ir materialinius praeities pasiekimus bei tapatybės atvaizdą, kuris siejamas su istoriniais paminklais. Taip pat daugeliu atvejų skirtumas tarp paminklo ir kultūros paveldo apibrėžimų visuomenei nėra aiškus. Dėl šių priežasčių žmonių kultūros paveldo vertinimas išsaugojimo procesą dažnai palieka šešėlyje. Tai ypač pastebima modernizmo paveldo architektūros laikmečio, kurio pradžia datuojama XX amžiumi, atveju. Ekspertai modernizmo artefaktus pripažįsta kaip kultūros paveldą, tačiau ne ekspertų nuomonė dažnu atveju išsiskiria. Tai turi įtakos tam, jog visuomenė tinkamai neįvertina modernizmo architektūros kaip paveldo ir kaip artefakto vertės. Šiame straipsnyje siekiama analizuoti priežastis, kurios nulemia nykstantį modernizmo paveldo vertės suvokimą tiek literatūroje, tiek atliekamuose tyrimuose. Taip pat straipsnyje pristatomi veiksmai, kurie galėtų prisidėti prie modernizmo paveldo išsaugojimo.
Internet: https://doi.org/10.2478/mik-2020-0004
https://hdl.handle.net/20.500.12259/111550
Appears in Collections:Art History & Criticism / Meno istorija ir kritika 2020, nr. 16

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

17
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

15
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.