Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/111006
Type of publication: journal article
Author(s): Trakšelys, Kęstutis;Andriekienė, Rūta Marija
Title: Andragogo vaidmenų raiška modernioje visuomenėje
Other Title: Andragogue roles expression modern society
Is part of: Pedagogika, 2016, t. 123, nr. 3, p. 67–85
Date: 2016
Keywords: Andragogas;Andragogo vaidmenys;Moderni visuomenė;Andragogue;Andragogue roles;Modern society
Abstract: Straipsnyje analizuojama, kaip modernioje visuomenėje reiškiasi suaugusiųjų švietimas. Moderni visuomenė sureikšmina švietimą, nes jis suteikia galimybę tobulėti, socialinį mobilumą, karjeros galimybes. Suaugęs asmuo tokioje visuomenėje jaučiasi nesaugus, tad geras išsilavinimas tampa ir socialinio saugumo garantu. Nuo to, kaip visuomenėje yra organizuotas švietimas, priklauso ir švietimo paslaugų kokybė bei nauda, ir tikslingumas. Kad suaugusiųjų švietimas taptų profesionalus, šia veikla turi užsiimti suaugusiųjų švietėjas profesionalas – andra-gogas. Straipsnyje pristatomi ir, remiantis moksline literatūra, aptariami andragogo vaidmenys ir jų funkcijos. Andragogų vaidmenys, jų analizė labai aktuali andragogų profesionalizacijai, nes Lietuvoje dar nėra įteisinta andragogo pareigybė, tačiau pati veikla realiai egzistuoja. Tad šiame straipsnyje ir pateikiami bei analizuojami heterogeniniai andragogų vaidmenys šiandie-nėje besikeičiančioje suaugusiųjų švietimo realybėje, jų reali raiška įvairiose kitose suaugusiųjų švietimo veikėjų pareigybėse.
The article reveals and analyzes the heterogenic roles of andragogues in the nowadays changing adult education reality. Today we can meet the elements of andragogue’s activities in various sectors and social fields: vocational education and training, continuing vocational training, professional and social integration, institutions and organisations providing in-service training for staff, adult education, various administrative structures, associations, leisure clubs, health education, social work, colleges, universities, institutions that are dealing with informally or non-formally acquired learning outcomes validation, providing counselling or information services, etc. Thus, the andragogue’s profession is not legitimized yet and there is no andragogue’s position, we have to discuss the roles that are really performed and their expression in other positions.The article consists of two chapters. The Chapter One analyzes various roles realized by andragogue: andragogue lecturer, organizer, analyst, counsellor, and tutor. There are efforts based on scientific literature analysis and praxeological andragogues’ activities investigations in order to justify the roles performed by andragogue.The Chapter Two is dedicated to the real expression of the andragogue’s performance roles in different positions of adult education actor. It is assumed that this factor makes andragogues’ professionalization more difficult, there is a need to legitimize the profession.
Internet: https://doi.org/10.15823/p.2016.34
https://hdl.handle.net/20.500.12259/111006
Appears in Collections:Pedagogika / Pedagogy 2016 t. 123, nr. 3

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

8
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

8
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.