Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/110958
Type of publication: journal article
Author(s): Rezvani Kalajahi, Seyed Ali;Abdullah, Ain Nadzimah
Title: Assessing assessment literacy and practices among lecturers
Other Title: Dėstytojų vertinimo kompetencijos vertinimas
Is part of: Pedagogika, 2016, t. 124, nr. 4, p. 232–248
Date: 2016
Keywords: Higher education;Assessment practice;Asessment literacy;Lecturers;Types of as-sessments;Learning outcomes;Aukštasis mokslas;Vertinimo praktika;Vertinimo kompetencija;Dėstytojai;Vertinimo metodai;Mokymosi pasiekimai
Abstract: Accountability systems are important for higher education and are often linked to the credibility of assessment literacy of lecturers. Lecturers are responsible for ‘report cards’ that act as benchmarks of student learning processes and outcomes. Therefore, assessment literacy of lecturers is of prior importance as institutions rely on lecturers to assess students’ content knowledge and skills. The question that arises is whether lecturers have been provided sufficient and appropriate knowledge of assessment methods or whether assessment has been left much to the idiosyncrasies of the lecturers. This study seeks to establish the level of assessment literacy among lecturers and investigate common assessment practices. The methodology involves a survey questionnaire administered to 65 lecturers from different disciplines at a Malaysian public university. Findings show that the state of assessment literacy among lecturers is not at a satisfactory level and that lecturers may have not gone through sufficient assessment training to discharge an important part of their professional responsibility in the context of teaching and learning.
Aukštajame moksle apskaitos sistema yra svarbi ir dažniausiai siejama su pasitikėjimu dėsty-tojų vertinimo kompetencija. Dėstytojai yra atsakingi už „vertinimo lapus“, kurie laikomi pagrin-diniu studentų pažangos ir mokymosi rezultatų rodikliu. Dėstytojų vertinimo kompetencija yra ypač reikšminga studijų procese, nes ugdymo institucijoje pasikliaujama dėstytojų pateikiamu studentų dalyko žinių ir įgūdžių vertinimu. Todėl kyla klausimų: ar dėstytojams suteikiama pa-kankamai ir tinkamų žinių apie vertinimo metodus, ar vertinimo kompetencijos ugdymasis yra paties dėstytojo atsakomybė? Tyrimu siekta nustatyti dėstytojų vertinimo kompetencijos lygį ir ištirti dažniausiai taikomus vertinimo metodus. Tyrimui naudota anketinė apklausa. Apklausti 65 skirtingų studijų dalykų dėstytojai, dirbantys Malaizijos valstybiniame universitete. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad dėstytojų vertinimo kompetencija yra žemesnė nei patenkinamo lygio. Tai rodo, kad dėstytojai neturėjo specialaus pasirengimo, ugdančio jų vertinimo kompetenciją kaip svarbią jų profesinės atsakomybės sritį mokymo(si) kontekste.
Internet: https://doi.org/10.15823/p.2016.65
https://hdl.handle.net/20.500.12259/110958
Appears in Collections:Pedagogika / Pedagogy 2016 t. 124, nr. 4

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

4
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

3
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.