Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/110954
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBurkšaitienė, Nijolė-
dc.contributor.authorŠliogerienė, Jolita-
dc.contributor.authorValūnaitė - Oleškevičienė, Giedrė-
dc.date.accessioned2020-10-30T08:02:40Z-
dc.date.available2020-10-30T08:02:40Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.issn2029-0551lt
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.15823/p.2017.02lt
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12259/110954-
dc.description.abstractThe article examines lecturer creativity in the context of social media use in the process of teaching and learning. Social media have been recently extensively used in educati-onal settings, including higher education, and are becoming an integral part of the process of teaching and learning. Learning supported by the use of modern technologies has made creati-vity and its expression particularly important. The concept of creativity is multifaceted and still under development. Applying social media in the process of teaching and learning, mastering social media and using them for teaching, lecturers get involved in the continuous process, the success of which is determined by creative personal characteristics and the creativity-supportive environment. Lecturer creativity determined by the intertwined factors of the environment and personal characteristics stands out as the impetus of social media use in the process of teaching and learning. The present qualitative phenomenological research focuses on the factors influencing lecturer creativity while using social media in the process of teaching and learning at the university. The study of the phenomenon is based on lecturers’ “lived” experience while using social media in this process. Two major categories related to the factors affecting lecturer creativity were established, including external factors that promote lecturer creativity and internal factors that predetermine successful use of social media by lecturers in the process of teaching and learning.lt
dc.description.abstractSocialinių medijų atsiradimas sparčiai keičia edukacinius procesus švietime. Straipsnyje nagrinėjami veiksniai, turintys įtakos aukštųjų mokyklų dėstytojų kūrybiškumui socialinių medijų naudojimo kontekste. Socialinių medijų naudojimas mokymo ir mokymosi procese atveria kūrybiškumo raiškos būdus, ugdo naujus asmenybės bruožus. Dėstytojai įsitraukia į socialinių medijų naudojimo mokymui procesą, kurio sėkmė priklauso nuo dėstytojų kūrybiškumo ir jį palaikančios aplinkos. Šiame kontekste dėstytojų kūrybiškumą lemia tarpusavyje persipynę išoriniai ir vidiniai veiksniai, tampantys socialinių medijų naudojimo mokymo ir mokymosi procese varomąja jėga.Straipsnyje pristatomi kokybinio fenomenologinio tyrimo rezultatai, kurie atskleidė veiksnius, turinčius įtakos dėstytojų kūrybiškumui mokymo ir mokymosi procese. Reiškinys analizuojamas aprašant „išgyventą patirtį“ naudojant socialines medijas universitetuose. Fenomenologinio tyrimo metu išryškėjo dvi pagrindinės kategorijos: išorinių veiksnių, kurie skatina dėstytojų kūrybiškumą, ir vidinių veiksnių, kurie nulemia sėkmingą socialinių medijų naudojimą mokymo ir mokymosi procese.lt
dc.language.isoenlt
dc.relation.ispartofPedagogika, 2017, t. 125, nr. 1, p. 21–36lt
dc.rightsSutarties data 2019-03-22, nr. A1915, laisvai prieinamas internetelt
dc.subjectSocial medialt
dc.subjectCreativitylt
dc.subjectProcess of teaching and learninglt
dc.subjectSocial environmentlt
dc.subjectPersonal characteristicslt
dc.subjectSocialinės medijoslt
dc.subjectKūrybiškumaslt
dc.subjectMokymo ir mokymosi procesaslt
dc.subjectSocialinė aplinkalt
dc.subjectAsmeninės charakteristikoslt
dc.titleFactors influencing lecturer creativity while using social medialt
dc.title.alternativeVeiksniai, turintys įtakos dėstytojų kūrybiškumui, naudojant socialines medijaslt
dc.typejournal articlelt
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Pedagogika / Pedagogy 2017 t. 125, nr. 1
Files in This Item:
Show simple item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

5
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

4
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.