Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/110744
Type of publication: journal article
Author(s): Vilkas, Audronius;Mėlinis, Rimantas
Title: V–X klasių mokinių fizinio aktyvumo ir sportinės orientacijos kaitos ypatumai
Other Title: Peculiarities of the changes in physical activity and sport orientation of 5th–10th grade learners
Is part of: Pedagogika, t. 128, nr. 4, p. 232–247
Date: 2017
Keywords: Paaugliai;Fizinis aktyvumas,;Sportinė orientacija;Laisvalaikio motyvacija;Teenager;Physical activity;Sport orientation;Out of school leisure motivation
Abstract: Straipsnyje aptariamas V–X klasių mokinių fizinis aktyvumas, sportavimo motyvai ir jų kaita skirtingais amžiaus periodais. Gauti tyrimo rezultatai rodo, kad dalis mokinių sportuoja sporto klubuose, sporto mokyklose, šokių būreliuose. Dauguma sportuojančių V–X klasių moki-nių mano, jog jie yra pakankamai fiziškai aktyvūs ir jiems niekas netrukdo užsiiminėti norima veikla. Tačiau gilesnių tyrimų rezultatai rodo, kad didelė dalis mokyklinio amžiaus mokinių vidutiniškai per dieną prie kompiuterio ar televizoriaus praleidžiamas laikas su amžiumi ilgėja. Taip pat įvairaus amžiaus mokinių fizinio aktyvumo tyrimų rezultatai rodo, kad amžius neturi įtakos paauglių berniukų pasirinkimui lankyti pasirinktos sporto šakos treniruotes. Tai reiškia, kad privalu ieškoti motyvacijos svertų, kurie turėtų įtakos įvairaus amžiaus vaikų ir paauglių fiziniam aktyvumui skatinti.
The second half of the 20th and the beginning of the 21st centuries mark the third and the beginning of the fourth technical revolutions, which have changed the socio-economic and household conditions of humans, and have an unambiguous impact on the health, physical and mental capacities of all persons, especially children and teenagers. Hence, there is a growing demand for scientific studies that would help to answer the main question – how can young and elderly people be motivated to change their lifestyle seeking to ensure physical activity? This is especially significant when exploring the motivation, value-based orientations and provisions of children and teenagers. The problem is formulated as a question – how can the lack of physical activity, which is particularly significant for a growing organism in childhood, adolesce and mature age, be compensated?The object of the research is the educational factors determining teenagers’ physical activity and sport orientation. The aim of the research is to explore the factors determining the physical activity and the choice of a sport branch of the fifth-tenth grade boys [...].
Internet: https://doi.org/10.15823/p.2017.66
https://hdl.handle.net/20.500.12259/110744
Appears in Collections:Pedagogika / Pedagogy 2017 t. 128, nr. 4

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

4
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

8
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.