Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/109253
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Sandstrom, Gregory
Title: Human extension as an innovative methodology for positive socialization
Other Title: Asmenybės ugdymo išplėtimas kaip inovatyvi pozityviosios socializacijos metodologija
Is part of: Socialinis ugdymas, 2013, t. 34, nr. 2, p. 13-25
Date: 2013
Keywords: Extension Theory;University Extension;Innovation Diffusion;Lithuanian Emigration;European Higher Education Area;Active Inclusion;Reverse Migration;Positive Socialization;Asmenybės ugdymas;Pozityvi socializacija;Socialines inovacijos;Atvirkštinė emigracija
Abstract: Weaving together the topic of emigration from and reverse migration to Lithuania, this paper raises the notion of ‘human extension’ (M. McLuhan) for the purpose of positive socialization. It proposes that active participation in improving the higher education system will lead to better conditions inside Lithuania, including job creation and innovation diffusion that is attractive for Lithuanians abroad. The main argument is that social and cultural development is not something that ‘evolves’ randomly, but is rather the result of goal-oriented planning, collective choices and committed individual actions. Lithuania’s membership in the European Higher Education Area (EHEA) demands such activities as those established by the university extension movement in the U.K. in the late 19th century and by the U.S.A.’s 20th century and beyond cooperative extension services, which aim to meet the needs and desires of people with available resources. Expressed in the idea of human extension, the strategy of positive socialization for development in Lithuania invites the possibility of cultural renewal in the post-Soviet era with the aim of human flourishing.
Šiame straipsnyje analizuojama, kaip išplėsti asmenybės ugdymą, papildant pozityviosios socializacijos samprata, plėtojant socialines inovacijas ir skatinant tautiečius grįžti į tėvynę. Norint pasiekti atvirkštinę emigraciją būtina nuo teorinių sampratų pereiti prie praktinės socialinės pedagogikos, kuri padėtų įtvirtinti tautos identitetą ir skatinti susigrąžinti tautinį orumą ir pasididžiavimą, strategijų kūrimo ir įgyvendinimo. Švietimo sistema yra vienas iš pagrindinių viešųjų šaltinių, kurie gali įskiepyti naują etikos viziją. G. Sandstromas (2011) pratęsia universitetinę asmenybės judėjimo idėją, kuri yra kilusi iš Kembridžo universiteto pirmą kartą 1873 m. panaudotos „Išplėstosios edukacijos“ („Extension Education”) sąvokos, iki partnerystės ir bendradarbiavimo paslaugų išplėtimo (inovacijų difuzijos idėjos: Jungtinių Amerikos Valstijų modelis), prasidėjusio XX a. pradžioje, taip pat Kanados komunikacijos grando McLuhano įžvalgų 1960 ir 1970 m., įtvirtinusių postindustrinės informacijos epochos iššūkius. Straipsnyje pristatoma žmogaus ugdymo išplėstinė metodika kaip būdas plėtoti pozityviąją socializaciją – tai Lietuvai gali padėti sprendžiant demografines ir emigrantų sugrąžinimo problemas, su kuriomis susiduriama.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/109253
Appears in Collections:Socialinis ugdymas / Social Education 2013, t. 34, nr. 2

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

4
checked on Dec 5, 2021

Download(s)

5
checked on Dec 5, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.