Vaikų socializacijos centrų kultūros ir jų ugdytinių socializacijos sąsajos, ugdytinių ir pedagogų požiūriu
Author |
---|
Targamadzė, Vilija |
Date | Volume | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2012 | 32 | 31 | 44 |
Vaikų socializacijos centro kaip netradicinės bendrojo ugdymo mokyklos veiklos turinys apima ne tik švietimo darbo ir pagalbos organizavimą, todėl ugdytinių socializacija vaikų socializacijos centruose laikytina sėkmingo sugrįžimo į sociumą ir integravimosi visuomenėje pagrindu. Atskleidus vaikų socializacijos centrų kultūros ir ugdytinių socializacijos proceso per vertybes, normas, nuostatas, elgesio taisykles ir kitas sąsajas, darytina prielaida, kad vaikų socializacijos centrų kultūros perėmimas yra viena svarbiausių pozityviosios socializacijos sąlygų. Šiame straipsnyje analizuojami vaikų socializacijos centrų kultūros veiksniai ugdytinių socializacijai, ugdytinių ir pedagogų požiūriu. Aptariami empirinio tyrimo rezultatai, išryškinant svarbiausius aspektus, siekiant gerinti socializacijos sąlygas šiose švietimo organizacijose.
The scope of activities for children socialization centers as non-traditional basic education schools includes not only organization of activities in the field of education and assistance, therefore student socialization process in children socialization centers should be the core contributor for the successful children reintegration into the society. After identifying the link between the culture of children socialization centers and the student socialization process through values, norms, rules of behavior, etc. we can presume that the acquiring the culture of children socialization centers is one of the core preconditions for successful socialization. The article analyses the results of empirical survey, identifies the core factors of children socialization centers culture contributing to student socialization in pursuit of opportunities for its improvement. The aim of the survey conducted in 2012 corresponds to the objective of the article: highlight the correlation between the culture of children socialization centers and student socialization as viewed by students and pedagogues. 119 pedagogues and 126 students from six children socialization centers participated in the survey. Conducting the survey a questionnaire of two parts was used, including demographic data and questions related to the criteria of the correlation between the culture of children socialization centers and student socialization. These criteria were represented in the chart, which consists of two axes: vertical (levels and parameters of children socialization centers culture) and horizontal (stages and criteria of student socialization) [...].