Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/109018
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Gulbinas, Rokas;Arkušauskaitė, Irmantė
Title: Vaikų įtraukties į ugdymą galimybės panaudojant IKT: mokinių požiūris
Other Title: Children’s inclusion to theeducational process possibilities using ICT tools: students’ approach
Is part of: Socialinis ugdymas : mokslo darbai. , 2015, t. 41, Nr. 2
Extent: p. 99-110
Date: 2015
Keywords: Informacinės ir komunikacinės technologijos (IKT);Ugdymo proceso dalyviai;Įtrauktis į ugdymą;Information and communication technology (ICT);Child;Education;Inclusion
Abstract: Straipsnyje analizuojama, kaip įgyvendinant švietimo strategines nuostatas, orientuotas į sumanios visuomenės formavimą bei IKT plėtrą, galima didinti vaikų įtrauktį į ugdymą. Apklausoje atsispindi 436 respondentų, besimokančių Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose (5–12 klasėse), duomenys. Remiantis kiekybinio tyrimo rezultatais straipsnyje atskleidžiamos dažniausiai naudojamos IKT priemonės, jų prieinamumas ir taikymas. Aptartos IKT taikymo galimybės didinant vaikų įtrauktį į ugdymą. Tyrimo rezultatai ir išvados svarbūs visiems ugdymo proceso organizatoriams, siekiant kurti įdomesnį, inovatyvesnį ugdymo procesą, kuriame kiekvienas jaustųsi gerbiamas ir gebėtų tapti aktyviu visuomenės nariu
The paper analyzes how the implementation of smart society and ICT development provisions can increase children’s inclusion. The survey involved 436 respondents studying in Lithuanian general education schools (grades 5–12). This article discusses the most commonly used ICT tools, their availability and application, based on the quantitative results of the study. Research shows that students like to use ICT tools. Smart phone and PC is the most commonly used devices. The tablet options currently are not exploited. 16–18 years old respondents use ICT tools at least 2–4 hours per day. Access to ICT tools at school is average. Just half of the respondents knows who can help with ICT problems. There is no influence for inclusion if teachers do not ask to do homework related with ICT tools. Students are interested in using ICT tools features themselves. Research shows that usage of ICT tools are important in educational process. The possibility of strengthening inclusion, occurs systematically developing ICT tools usage at schools. Strong inclusion leads to the successful socialization
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/109018/1/ISSN2351-6011_2015_V_41_N_2.PG_99-110.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/109018
http://dx.doi.org/10.15823/su.2015.47
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Švietimo akademija
Appears in Collections:Socialinis ugdymas / Social Education 2015, t. 41, nr. 2
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

50
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

100
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.